Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Ardalan Shekarabi kallar till sig spelbranschen

Civilminister Ardalan Shekarabi kallar till sig spelbranschen. Samtliga licenshavare på svensk spelmarknad bjuds in för att svara på hur spelreklamen kan leva upp till lagens krav om måttfullhet och spelreformens mål om en mer hållbar spelmarknad.

Den 1 januari 2019 trädde den nya spellagen i kraft. De som nu verkar i Sverige ska ha licens och den som inte har licens ska stängas ute. 69 bolag har hittills granskats och fått licens.

I den nya spellagen sägs att måttfullhet ska iakttas vid reklam för spel.

– Trots den nya lagen och kravet på måttfullhet i marknadsföringen utsätts konsumenter fortsatt för aggressiv spelreklam, beskriver Regeringskansliet i ett pressmeddelande.

[irp]

Bjuder in spelbranschen

Mot bakgrund av detta kallar civilminister Ardalan Shekarabi till sig spelbranschen. Inbjudna är samtliga licenshavare.

– Nu vill jag träffa berörda aktörer och föra en rak diskussion för att komma till rätta med det här problemet. Vi menar allvar. Regeringen är redo att agera för att få bort den aggressiva spelreklamen om inte branschen själva hittar en lösning, säger civilminister Ardalan Shekarabi.

Mötet kommer att äga rum den 14 februari 2019.

[irp]

BOS välkomnar tydligare gränser

– Vi välkomnar skarpa åtgärder, för just nu är det tyvärr omvända incitament. Ju mer skötsam man är som spelbolag, desto mer marknadsandelar förlorar man, säger BOS generalsekreterare Gustaf Hoffstedt till SVT Nyheter.

Han fortsätter:

– Vi välkomnar om Spelinspektionen ganska snart vässar sig och vidtar skarpa åtgärder, vi har ingen glädje av att reklamen är för massiv eller att man på något sätt rundar de svenska spellicenserna.

Läs också: Regeringen ger Konsumentverket ökade medel för stärkt tillsyn av spelreklam

Gå till Start