Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

5 st spelbolag bland de 20 största reklamköparna 2019

Reklamtidningen Resumé har sammanställt data från Kantar Sifo gällande de största reklamköparna i Sverige 2019. Av de 20 största annonsörerna var 5 st spelbolag.

Resumé har tidigare rapporterat om hur spelbolagen på sammanräknad nivå minskat reklamköpen med omkring en femtedel, jämfört med 2018.

Mest reklam av spelbolagen köpte enligt sammanställningen Cherry-gruppen, följda av Kindred (Unibet med flera). I relation till året innan minskade bägge sina annonsköp under 2019.

Svenska Spel, ATG och Postkodlotteriet är de andra spelbolagen på topp 20-listan. Gemensamt för dessa tre spelbolag är att de ökade investeringarna jämfört med 2018.

Lista: De 20 största reklamköparna 2019

Annonsör
2019
Diff% 2019
1
ICA
1068352
0,7
2
CHERRY
914180
-34,9
3
KINDRED GROUP
912742
-5,2
4
MIO
697421
8,3
5
SV SPEL
659843
17,4
6
KOOPERATIVA FÖRBUNDET
644032
-3,5
7
WILLYS
463349
23,5
8
PROCTER & GAMBLE
437686
-34,3
9
ELGIGANTEN
411150
-19,9
10
TELIA
409495
-10,6
11
ARLA FOODS
408978
8,9
12
TELE2
396819
52,3
13
ATG TRAV O GALOPP
395484
21,1
14
3 (Tre)
379135
3,9
15
MC DONALDS
350799
14,2
16
LENDO
339579
22,1
17
COMHEM
327510
11,7
18
POSTKODLOTTERIET
319287
10,5
19
VOLVO
305698
-24
20
VOLKSWAGEN SVENSKA
303905
-16,3

Bruttoinvesteringar i tusentals kronor enligt Kantar Sifos reklammätningar för helåret 2018 och 2019, med procentuell förändring. Källa: Resumé

Gå till Start