Reklamtidningen Resumé har sammanställt data från Kantar Sifo gällande de största reklamköparna i Sverige 2019. Av de 20 största annonsörerna var 5 st spelbolag.
Resumé har tidigare rapporterat om hur spelbolagen på sammanräknad nivå minskat reklamköpen med omkring en femtedel, jämfört med 2018.
Mest reklam av spelbolagen köpte enligt sammanställningen Cherry-gruppen, följda av Kindred (Unibet med flera). I relation till året innan minskade bägge sina annonsköp under 2019.
Svenska Spel, ATG och Postkodlotteriet är de andra spelbolagen på topp 20-listan. Gemensamt för dessa tre spelbolag är att de ökade investeringarna jämfört med 2018.
Lista: De 20 största reklamköparna 2019
Annonsör |
2019 |
Diff% 2019 |
|
1 |
ICA |
1068352 |
0,7 |
2 |
CHERRY |
914180 |
-34,9 |
3 |
KINDRED GROUP |
912742 |
-5,2 |
4 |
MIO |
697421 |
8,3 |
5 |
SV SPEL |
659843 |
17,4 |
6 |
KOOPERATIVA FÖRBUNDET |
644032 |
-3,5 |
7 |
WILLYS |
463349 |
23,5 |
8 |
PROCTER & GAMBLE |
437686 |
-34,3 |
9 |
ELGIGANTEN |
411150 |
-19,9 |
10 |
TELIA |
409495 |
-10,6 |
11 |
ARLA FOODS |
408978 |
8,9 |
12 |
TELE2 |
396819 |
52,3 |
13 |
ATG TRAV O GALOPP |
395484 |
21,1 |
14 |
3 (Tre) |
379135 |
3,9 |
15 |
MC DONALDS |
350799 |
14,2 |
16 |
LENDO |
339579 |
22,1 |
17 |
COMHEM |
327510 |
11,7 |
18 |
POSTKODLOTTERIET |
319287 |
10,5 |
19 |
VOLVO |
305698 |
-24 |
20 |
VOLKSWAGEN SVENSKA |
303905 |
-16,3 |
Bruttoinvesteringar i tusentals kronor enligt Kantar Sifos reklammätningar för helåret 2018 och 2019, med procentuell förändring. Källa: Resumé