Fotbollsmagasinet Offside slutar med spelreklam. Skälet är bland annat för att reklamen har gjort det svårare för tidningen att känna ett journalistiskt oberoende.
Under rubriken All in på #spelstopp utvecklar man sitt beslut:
– I oktober 2018 genomförde Offside ett historiskt beslut: Ingen mer spelbolagsreklam på någon av våra plattformar. Inga fler annonser i tidningen, inga banners på hemsidan, inga fler jinglar i Offsides podcast.
Offside lyfter bland annat matchfixningsproblemet och den journalistisk trovärdigheten som primära skäl.
– Om vi, för att ta ett exempel, i podcasten eller på ledarplats vill problematisera hur Zlatan Ibrahimovic låter sig omskrivas i medierna för att han vill ge uppmärksamhet åt spelbolaget han är knuten till – ja, då vill vi kunna göra det utan att själva vara en del av bettingvärlden.
[irp]
Utvecklar ”Spelstopp” i ett poddavsnitt
Beslutet väntas kosta Offside omkring en halv miljon kronor per år i minskade annonsintäkter, enligt Offside.
– Våra annonsintäkter har ingen stigande kurva och spelbolagsreklamen har varit vår största inkomst på området. I rena pengar kostar det här beslutet oss ungefär 500 000 kronor per år, skriver man.
Poddavsnitt om beslutet: Avsnitt 232
Läs mer: All in på #spelstopp
Lyssna på SR-inslag här: Magasinet Offside slutar med spelreklam