Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Så utvecklades spelbolagens reklamköp under 2020

Precis som tidigare år har reklamtidningen Resumé sammanställt vilka företag som är de 30 största annonsörerna i Sverige. Fem spelbolag finns på topplistan för 2020.

Listan över annonsörernas investeringar i reklam bygger på Kantar Sifos siffror för bruttoinvesteringar.

– Eftersom det är en bristande mätning över de digitala medieköpen så blir det inte en heltäckande bild över medieinvesteringarna, men det är samtidigt det närmaste man kommer en korrekt sammanställning över medieköpen för de största annonsörerna, beskriver Kantar Sifo.

Flera spelbolag minskade reklamköpen

Fem spelbolag placerade sig bland de 30 största annonsörerna i Sverige.

Cherry investerade enligt Kantar Sifo omkring 550 miljoner kronor, vilket är en minskning med 39,8 procent jämfört med 2019 års siffror.

Kindred Group köpte enligt sammanställningen reklam för 399 miljoner, en minskning med 56,4 procent.

ATG:s reklamköp landade på 395 miljoner kronor för 2020, vilket är en minskning med 0,4 procent gentemot året innan.

Svenska Spel Tur köpte reklam för 376 miljoner kronor enligt Kantar Sifos uppgifter. Det är en minskning med 18,3 procent jämfört med 2019.

Postkodlotteriet investerade 356 miljoner kronor i reklam enligt sammanställningen, vilket var en ökning med 11,5 procent gentemot 2019.

Hela artikeln och listan över de 30 största annonsörerna 2020 finns att läsa här hos Resume: Lista: Sveriges största annonsörer 2020

Gå till Start