Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

CAN: Speloperatörer i sociala medier missar viktig information

Två tredjedelar av speloperatörers inlägg i sociala medier saknar märkning för ansvarsfullt spelande och en stor andel är synliga för minderåriga. 2019 års omreglering av den svenska spelmarknaden ställer krav som spelbolagen inte lever upp till. Det menar CAN, Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning, i en ny rapport.

Kartläggningen är gjord av svenska och finländska forskare, genom att granska över 8 000 inlägg från 28 speloperatörer*.

Inläggen gjordes 2017-2020, alltså både före och efter den nya spellagstiftningen i Sverige från 2019**.Kommersiella meddelanden har sedan 2019 omsorgsplikt vilket innebär att de ska innehålla tydlig information om var man kan få stöd, till exempel www.stödlinjen.se. 

– Inläggen med någon sorts meddelande om ansvarsfullt spelande ökade visserligen från 2017-2020 från 1% till 35%, men det är långt kvar till att kraven är helt uppfyllda, säger Johan Svensson som är rapportförfattare och utredare med forskningskompetens på CAN (Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning).

Stora skillnader i sociala medier

En central del i den svenska spelpolitiken är åldersbegränsningar. Marknadsföring ska inte riktas till barn och unga.

– Av 2072 Facebookinlägg var 63 procent inte synliga för minderåriga, säger Johan Svensson. På Instagram var motsvarande siffra 45 procent. På YouTube var det bara 1 av 295 videoklipp som inte var synligt för barn och unga.

Läs fokusrapporten här Bilden av spel – en innehållsanalys av speloperatörers verksamhet i sociala medier 2017-2020 på www.can.se

Gå till Start