Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Mr Green effektiviserar sin marknadsföring – ökar intäkterna med 36 %

Mr Green rapporterar det andra kvartalet för 2017 och redovisar intäkter som ökats med 36,3 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Bolaget har dragit sig ur Polen och Tjeckien, men lanserar strax i Danmark.

Jämfört med föregående kvartal ökade Mr Green intäkterna med 4,2 procent. Tillväxten var god i Västeuropa (+10,9%), medan Norden samt övriga Europa var i princip oförändrade.

– Det var i tredje kvartalet 2016 som vi vände utvecklingen och tillväxten har sedan dess varit stark tack vare vår nya affärsstrategi Mr Green 2.0, kommenterar Per Norman i rapportens vd-ord.

– Vi har för tredje kvartalet i rad levererat en försäljningstillväxt som överstiger vårt mål om en årlig tillväxt på 20 procent.

[irp]

Lanserar i Danmark inom kort

I Norden utvecklades Mr Green väl på den svenska marknaden. Konsolideringen av Dansk Underholdning kompenserade, tillsammans med den svenska utvecklingen, för övriga nordiska länder.

– Vårt ökade fokus på tillväxt i Norden har börjat ge resultat i bland annat Sverige där vi växte med över tio procent i kvartalet jämfört med samma period förra året.

– Tack vare förvärvet av Dansk Underholdning i slutet av april i år har vi dessutom fått en kasinolicens i Danmark och kommer att lansera Mr Green i vårt södra grannland senare i år.

Central-, Öst- och Sydeuropa påverkades negativt av att Mr Green dragit sig ur Polen och Tjeckien.

[irp]

Förberedda för förvärv

Per Norman delger att företaget är väl förberedda på att ta för sig i den kommande konsolideringen.

– Vi har ambitionen att vara aktiva i konsolideringen av industrin och är väl förberedda för förvärv. Vi tittar på förvärvskandidater från hela värdekedjan även om vi idag har siktet primärt inställt på geografisk expansion.

Att Mr Green vill köpa andra aktörer på marknaden var något som Svenska Spels ekonomi- och finanschef siade om tidigare under året, något The Gambler Magazine rapporterade om.

[irp]

Green Gaming lanseras i augusti

I augusti räknar bolaget med att sjösätta större delen av sin satsning inom “Green Gaming”. Syftet med verktyget är att skapa “sundare” intäkter.

– Jag är särskilt glad över att vi påbörjat implementeringen av vårt nya prediktiva Green Gaming-verktyg där spelmönster analyseras och riskbeteenden kan upptäckas tidigt, skriver Per Norman.

– Med vårt Green Gaming-verktyg kommer vi att i högre utsträckning kunna anpassa erbjudandet tilll kundernas riskbeteenden i enlighet med ”Sund kund, sund intäkt”-principen.

Mr Green berättade även, under bolagets webbpresentation, att man ska lansera nummerspel på fler marknader samt sjösätta ett nytt kundlojalitetsprogram. Operatören ska även introducera en uppgraderad version av sin sportbok.

I början av juni månad nylanserade man kasinovarumärket Garbo.

Presentationen finns att ta del av här: Mr Green Q2 2017

Bild: Mr Green
Gå till Start