Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Mr Green: “Vi vill vara där kunden är och då är mobilen prioriterad”

Under onsdagen presenterade Mr Green sin rapport för andra kvartalet 2016. Spelbolaget ökar sin kundbas samt växer starkt inom mobilspel. Resultatet för det andra kvartalet gjorde dock analytikerna besvikna och landade på minus 3,1 miljoner.  

Skäl bakom det negativa resultatet är enligt Mr Green framförallt investeringar i den nya sportboken, som The Gambler Magazine rapporterat tidigare om här.

Högsta kunddeponeringen någonsin

En av de posterna som växte mest under kvartalet var spel via mobilen.

– Vi vill vara där kunden är och då är mobilen prioriterad, berättade bolagets vd, Per Norman, under en telefonkonferens på onsdagsmorgonen.

Antalet aktiva kunder hos spelbolaget uppgår till 92 721, vilket är en ökning med 26,5 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Kunddeponeringarna under kvartalet var de högsta någonsin (601,7 MSEK).

Vill verka på reglerade marknader

Omsättningen på den nordiska marknaden sjönk ett par procent jämfört med motsvarande kvartal 2015.

– Det är otroligt tuff konkurrens i Norden, men vi är inte nöjda med resultatet på den marknaden, meddelade Per Norman.

Gällande framtidsutsikterna poängterade än en gång att Mr Green vill verka på reglerade marknader.

– Mr Green prioriterar reglerade marknader, eller marknader som är på väg att regleras. Vi betalar just nu 14,1 procent skatt, så vi är väl förberedda på fler regleringar, uttryckte han.

Den europeiska spelmarknaden beräknas enligt spelbolaget öka med 7,9 % per år fram till 2021.

Hög kanalisering kräver “rimlig skattenivå”

På frågan vad spelbolaget tror om den svenska spelutredningen hänvisade Per Norman till vad som sades i Almedalen (Per var själv på plats, men Mr Green representeras i debatten av BOS, reds anm.).

– Spelutredaren vill se en hög kanalisering, och då krävs sjysta marknadsförutsättningar och rimlig skattenivå, berättade Per Norman.

Vad gäller lansering av sportboken har spelbolaget ännu inte tryckt på reklamknappen, men planerar marknadsaktiviteter efter sommaren.

– Mr Green är inte bara en gentleman, han är också en bookmaker, beskrev Per Norman.

Är först och främst ett kasinovarumärke

På en lyssnarfråga tydliggjorde han dock att sportspel inte är ett prioriterat område för Mr Green.

– Jag vill poängtera att vi är ett kasinovarumärke med en sportbok. Vi ser sportboken som ett komplement.

Ta del av halvårsrapporten här (pdf).

Gå till Start