Allt fler nätkasinon anmäls till Konsumentverket för spelreklam via SMS.
Hittills i år har myndigheten fått in över 500 anmälningar om SMS-reklam för spelsajter. Siffran kan jämföras med omkring 20 anmälningar för ett par år sedan, enligt Konsumentverkets jurist Elin Häggeborn.
– Det handlar i första hand om utländska spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige, men som ändå riktar reklam till svenska konsumenter, säger hon till Ekot.
Marknadsför via affiliatebolag
Spelbolag som Sveriges Radio Ekot varit i kontakt med hänvisar i stor utsträckning till sina marknadsföringspartners, så kallade affiliateföretag.
Mr Green är ett av de spelbolag som anmälts. Rikard Rinaldo, varumärkesansvarig på företaget, utvecklar:
– Det är inte vi som skickar ut det här. Utan det är en form av samarbetspartners som kallas för affiliates och i våra regelverk har vi en ”no excuse policy” som säger att agerar man inte enligt våra regler då blir påföljden att man inte får jobba med oss, säger han.