Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Allt mer SMS-reklam anmäls till Konsumentverket

Allt fler nätkasinon anmäls till Konsumentverket för spelreklam via SMS.

Hittills i år har myndigheten fått in över 500 anmälningar om SMS-reklam för spelsajter. Siffran kan jämföras med omkring 20 anmälningar för ett par år sedan, enligt Konsumentverkets jurist Elin Häggeborn.

– Det handlar i första hand om utländska spelbolag som inte har tillstånd att bedriva spelverksamhet i Sverige, men som ändå riktar reklam till svenska konsumenter, säger hon till Ekot.

Marknadsför via affiliatebolag

Spelbolag som Sveriges Radio Ekot varit i kontakt med hänvisar i stor utsträckning till sina marknadsföringspartners, så kallade affiliateföretag.

Mr Green är ett av de spelbolag som anmälts. Rikard Rinaldo, varumärkesansvarig på företaget, utvecklar:

– Det är inte vi som skickar ut det här. Utan det är en form av samarbetspartners som kallas för affiliates och i våra regelverk har vi en ”no excuse policy” som säger att agerar man inte enligt våra regler då blir påföljden att man inte får jobba med oss, säger han.

 

Gå till Start