Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Ny utredning om spelreklamens vara eller icke vara – både omfattning och utformning ska ses över

Dela den här artikeln:

Civilminister Ardalan Shekarabi gav under onsdagen en rad förslag på hur spelreklamen i Sverige kan komma att begränsas. En ny utredning tillsätts för att ta reda på vilka förslag som ska tas vidare.

– Mitt budskap är enkelt: Situationen med spelreklam är inte hållbar. Vi måste kraftigt begränsa spelreklamen. Bolagen fick en möjlighet att agera och komma tillbaka med en självreglering, men vår bedömning är att den här självregleringen inte räcker, säger civilminister Ardalan Shekarabi till Kulturnyheterna.

Lagstiftningen ska därför skärpas ytterligare, meddelar Ardalan Shekarabi.

– De åtgärder branschen presenterade för mig innehöll bra delar, men var långt ifrån tillräckligt för att komma tillrätta med situationen. Nu vidtar regeringen ytterligare åtgärder för att få bort den aggressiva spelreklamen. Det handlar om att skydda Sveriges konsumenter, säger civilministern i ett pressmeddelande.

Regeringen gav i juni 2018 Spelmarknadsutredningen i uppdrag att analysera bl.a. hästnäringens och idrottens förutsättningar efter omregleringen av spelmarknaden, samt att överväga ytterligare åtgärder för att minska skadeverkningar av spel. Nu ger alltså regeringen utredningen i uppdrag att dessutom ta fram åtgärder för att begränsa marknadsföringen av spel.

Kulturnyheterna: Du har även tidigare öppnat upp för ett totalförbud mot spelreklam – hur långt bort ligger det?

– Det är naturligtvis ett sistahandsalternativ. Vi ber utredaren att titta på många olika möjligheter för att begränsa spelreklamen. Men för oss är det viktigt att inte utesluta något alternativ, säger Ardalan Shekarabi.

Under torsdagen väntas regeringen fatta beslut om en utredning som ska se över ur spelreklam kan bli än mer restriktiv.

6 punkter i utredningen

I utredningens uppdrag ingår bland annat att överväga:

  • om särskild måttfullhet bör gälla, på samma sätt som för alkoholreklam
  • om vissa inslag i spelreklam bör begränsas, t.ex. om bonusar, jackpottar och gratisspel
  • ytterligare informationskrav (t.ex. om sannolikhet att vinna)
  • om särskilda begränsningar bör gälla för farligare spel
  • hur omfattningen av reklam kan begränsas, t.ex. gällande reklam under livesändningar av sport
  • konsekvenser av ett totalt eller partiellt förbud av spelreklam

Länk: Hela utredningsdirektivet finns att läsa här (pdf).

Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start