Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Stängde av sig via Spelpaus – fick reklam ändå

Mr Green och Karl Casino har enligt Konsumentverket skickat spelreklam till personer som själva valt att registrera sig i spelpaus. Nu förbjuder Konsumentombudsmannen, KO, bolagen att fortsätta med det.

Om företagen skulle bryta mot KO:s förbud riskerar de att dömas till vite på två miljoner kronor vardera.

Läs mer här direkt hos Konsumentverket:

Den nya spellagen ställer ett högt krav på konsumentskydd och ska bland annat skydda spelare mot överdrivet spelande.

En spelare kan genom Spelinspektionens självavstängningssystem Spelpaus stänga av sig själv från spel om pengar under en viss tid eller tills vidare.

[irp]

KO: Två spelbolag har skickat reklam trots att personen stängt av sig

Spelbolagen är skyldiga att se till att de inte erbjuder spel eller skickar direktreklam till personer som är avstängda från spel.

– Lagen är mycket tydlig på den här punkten. Tanken är att spelare som vill pausa eller sluta spela helt ska skyddas från direkta uppmaningar att spela och från att få reklam direkt i mobilen eller via mejl, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO.

Bakom Karl Casino står företaget L&L Europe med säte på Malta. På Malta finns också Mr Green, som är det andra spelföretaget. Båda bolagen har svensk spellicens.

Gå till Start