Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Konsumentombudsmannen stämmer spelbolaget AG Communications (med varumärket Karamba)

Bolaget lovar bonus och frispins som i praktiken tvingar spelaren att spela för mycket stora summor, eller så går pengarna förlorade. Det menar Konsumentombudsmannen (KO) som stämmer AG Communications.

KO beskriver i ett pressmeddelande:

– I sin reklam lovar bolaget 2 000 kronor i bonus och 100 frispins. Men för att kunna ta del av erbjudandet måste en spelare satsa minst 70 000 kronor. I realiteten handlar det om ännu större summor. Bonusen måste omsättas 35 gånger inom 21 dagar, enligt bolagets regler. Och man har bara ett dygn på sig att använda gratis spins.

Konsumentombudsmannen menar vidare att ”informationen om begränsningarna och reglerna är skriven i liten stil, och inget som framgår av den marknadsföring som möter konsumenterna”.

– Det saknas också information om att spel är förbjudet för alla under 18 år. Det finns inte heller information om spelberoende och var stöd finns. Den som vill avbryta en påbörjad registrering möts istället av uppmuntran att spela, delger KO i sitt yttrande.

[irp]

”Vi anser att bolaget bryter mot spellagens krav”

Pär Magnusson är processråd vid Konsumentombudsmannen.

Han utvecklar:

– Vi anser att bolaget bryter mot spellagens krav, både vad gäller måttfullhet och hur de får använda sig av bonus i reklamen. Bolaget lockar in konsumenter att spela med hjälp av lockbeten som man i verkligheten aldrig kommer att få ta del av utan att spela för enorma belopp.

– Det här riskerar att drabba alla som har svårt att styra sitt spelande, avslutar Pär Magnusson.

Förutom brott mot spellagen anser KO att bolaget bryter mot marknadsföringslagen, spelbranschens egna riktlinjer och EU-kommissionens rekommendationer.

Det maltesiska bolaget med varumärket Karamba fick svensk spellicens i december 2018. Sedan dess har bolaget varnats av Spelinspektionen, bland annat för att de brustit i kontrollen av vilka som registrerat sig hos Spelpaus.

Länk: Ta del av stämningsansökan i sin helhet här (Pdf)

Uppdaterat: Aspire Global i kommentar

Aspire Global meddelar i ett pressmeddelande att bolaget ännu inte har blivit stämt utan endast tagit del av myndighetens pressmeddelande.

– Vi bestrider att bonuserbjudandena skulle strida mot spellagens krav på måttfullhet och vi ställer oss kritiska till att användas som ett verktyg för en skärpning av lagen. Om domstolen utfärdar stämning kommer Aspire Global att utveckla sitt bestridande av Konsumentombudsmannens tolkning av lagen, säger Tsachi Maimon, vd på Aspire Global.

Gå till Start