Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Youtubers ska föryngra BingoLotto i stor julkampanj

Inför den stora uppesittarkvällen i TV4 den 23 december har BingoLotto låtit United Screens engagera YouTube-stjärnorna Therese Lindgren, Klas Eriksson och Keela i samband med en julkampanj riktad mot en yngre publik.

Det är första gången BingoLotto tar hjälp av YouTube-stjärnor och i kampanjen aktiveras de för att lyfta en tävling där fansen uppmanas att filma sina bästa julklappsrim.

Samarbete med United Screens

Vinnaren av tävlingen kommer dels att bli belönad genom julklappspengar och även få sitt julklappsrim uppvisat för en miljonpublik på TV under BingoLottos uppesittarkväll den 23 december.

I samarbete med United Screens valde BingoLotto ”youtubers” som har en framåtlutad, lojal och engagerad målgrupp för att skapa trovärdighet och deltagande inför sin uppesittarkväll.

  • Therese Lindgren är i dagsläget Sveriges största kvinnliga youtuber, med över 11 miljoner organiska visningar i månaden.
  • Klas Eriksson är norrlänningen som blev känd genom sina Vine-klipp över en natt.
  • Keela driver Youtube-kanal, blogg och har ett Instagramkonto med över 265 000 följare.

Uppesittarkvällen är en del av mångas julfirande

– BingoLotto är ett Sveriges mest kända varumärken med en kulturell förankring som få andra aktörer kan matcha, säger Annika Tunerbratt på Folkspel.

Hon menar att många har vuxit upp i hem där BingoLottos Uppesittarkväll är en tradition och viktig del av julfirandet.

– När dessa barn nu vuxit upp, samtidigt som medielandskapet förändrats, är det naturligt för BingoLotto att följa med i denna utveckling, att nå målgrupperna där de naturligt finns. För de äldre funkar tv-reklam bra medan de yngre nås på Youtube, berättar Annika Tunerbratt.

Kampanjen startade söndagen den 29 november och innehåller Youtube-videos, samt Instagram-videos och postningar på andra sociala medier så som Twitter och Facebook. Samarbetet är etablerat genom United Screens, som driver Nordens största multiplattformnätverk för online video-kreatörer.

Therese Lindgren:

Keela:

Klas Eriksson:

Om kampanjen:

  • Kampanjen pågår mellan 29 november -13 december
  • Mediabyrå: MediaCom
  • Samarbetspartner: United Screens
  • Beställare: Annika Tunerbratt, Folkspel och BingoLotto
  • Kampanjsajt: https://www.bingolotto.se/uppesittarrim
Gå till Start