Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Var fjärde svensk vill se en mer aktiv bestraffning mot maskning

En undersökning från Kantar Sifo som gjorts på uppdrag av Betsson visar att sex av tio svenskar är positiva till VAR att jämföra med en av tio, som bestämt säger nej och tycker det förstör fotbollen. Dessutom har 40 procent av svenskarna fått nog av filmning och vill se mer aktiv bestraffning.

2018 användes VAR-systemet för första gången i ett stort mästerskap, då under fotbolls-VM. Efter mästerskapet fick systemet en hel del kritik för att det medförde långa avbrott. Men för de rättvisa svenskarna är valet om VAR en självklarhet.

Vill se tuffare straff mot maskning och filmning

I en Sifo-undersökning har 2100 svenskar fått tycka till om en mängd olika debatterade fotbollsregler. Överlag visar undersökningen en stor öppenhet att se över reglerna både vad gäller mer aktiv bestraffning men också att införa nya regler.

Var fjärde svensk vill se en mer aktiv bestraffning mot maskning och hela två av fem svenskar vill se fler domslut mot filmning.

Det är framför allt svenska män som ställer sig allra mest kritiska till maskning och filmning där var tredje tillfrågad, 32%, vill se kraftfullare åtgärder mot maskning och varannan man, 52%, vill se fler domaråtgärder mot filmning.

Oddsguide: Vem vinner fotbolls-EM?

”VAR är något som har delat fotbollsvärlden i två läger”

Synen på att införa nya regler är förhållandevis positiv, där exempelvis ”inga byten på tilläggstid” eller ”inför effektiv speltid med kortare halvlekar” båda får stöd av nästan var tionde svensk.

– VAR är något som har delat in fotbollsvärlden i två läger och det är lite förvånande att en sådan stor del av svenskarna ställer sig positiva. Kanske har man blivit mer van efter införandet och fått en positivare inställning när systemet använts mer effektivt än det gjorde inledningsvis. Vidare är det intressant att se att så pass många vill införa nya regler och det visar kort sagt att många verkar trötta på onödiga avbrott och fusk i fotbollen, säger Robin Olenius, PR-chef på Betsson, i ett pressmeddelande.

Gå till Start