Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Svensk hockey skriver stort sponsoravtal med Svenska Spel

Svenska Spel blir ny huvudsponsor till Svenska Damhockeyligan (SDHL), Svenska Hockeyligan (SHL) och HockeyAllsvenskan (HA). Det femåriga avtalet gäller från den 1 juli i år och fram till 2026.

– Svenska Spel har ett långvarigt och stort engagemang i svensk ishockey. Därför känns det väldigt bra att vi nu återigen kan jobba tillsammans för att ta svensk ishockey framåt. Vi är stolta och glada över att bidra till ett samarbete som satsar extra på jämställdhet inom svensk ishockey, säger Jenny Silfverstrand, vd Svenska Hockeyligan.

Fokus på förebyggande insatser mot spelproblem och matchfixning

Svenska Spel har ett stort engagemang i svensk hockey och har varit huvudsponsor till Svenska Ishockeyförbundet sedan 1994.  Ligorna och vissa playoff-serier har till och från ingått i avtalet.

I och med det nya avtalet är Svenska Spel återigen huvudsponsor till både Svenska Ishockeyförbundet och ligorna Svenska Hockeyligan, HockeyAllsvenskan och Svenska Damhockeyligan.

– Som Sveriges största idrottssponsor från gräsrot till elit är vi väldigt glada och stolta över det nya avtalet med SDHL, SHL och HA. Samtliga ligor ser ett stort värde i att vi nu gör svensk hockey mer jämställd. Det kommer att stärka svensk hockey. Det nya avtalet fokuserar även på att vi tillsammans med ligorna kan göra en stor förebyggande insats för att motverka spelproblem och matchfixning, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef Svenska Spel.

”Vi ser fram mot att börja jobba med Svenska Spel igen”

Det nya avtalet innebär enligt Svenska Spel en historisk satsning på att göra svensk hockey mer jämställd. Extra resurser läggs på Svenska Damhockeyligan. Utöver att ligan byter namn till Svenska Spel Damhockeyligan skapas bättre möjligheter att utbilda och certifiera tränare.

– Vi ser fram emot att börja jobba med Svenska Spel igen. Svensk damhockey är inne i en spännande period där intresset från publik och sponsorer ökar. Det nya avtalet kommer att stärka klubbarna och ligan, säger Svenska Damhockeyligans kommersiella chef Angelica Lindeberg. 

– HockeyAllsvenskan är otroligt glada att återigen samarbeta med Svenska Spel. Jag ser bland annat fram mot att vi kan skapa resurser till våra klubbars ungdomsverksamheter genom Gräsroten, men även hur vi tillsammans kan driva viktiga frågor om jämlikhet och motverka spelproblem och matchfixning. Utöver det ser jag fram mot hur vi fortsätter att bygga våra gemensamma varumärken och lyfter ligan tillsammans, säger Gabriel Monidelle, vd HockeyAllsvenskan. 

Avtalet gäller från den 1 juli i år till den 30 juni 2026.

Gå till Start