Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Här köper spelbranschen mest reklam

I en undersökning som Sifo Reklammätningar har utfört på uppdrag av Dagens Media listas de största annonsköparna inom en rad olika medieslag. Spelbranschen finns representerad på några av topp 10-listorna.

Siffrorna gäller från januari till och med november och är därför inte helt fullständiga för helåret 2016, utan ska enligt Dagens Media ses som en indikation.

Mätningarna kartlägger bruttoinvesteringar, och tar alltså inte hänsyn till eventuella rabatter.

[irp]

Här listas de organisationer med koppling till spelbranschen som placerar sig på respektive medieslags topp 10-sammanställning samt belopp och del av kategoritotalen.

TV

4. Unibet (270 052 000 kr = 1,5% av kategoritotalen)

5. Svenska Spel (242 881 000 kr = 1,4%)

Radio

2. Svenska Spel (30 614 000 kr = 1,5%)

9. Unibet (17 318 000 kr = 0,8%)

Lokal-TV

5. Casinoheroes.com (57 203 000 kr = 2,3%)

Strömmad TV

1. Bet365 (10 981 000 kr = 3,8%)

3. Leovegas (8 977 000 kr = 3,1%)

4. Unibet (7 495 000 kr = 2,6%)

8. Svenska Spel (5 419 000 kr = 1,9%)

Mobilt

10. Leovegas (17 663 000 kr = 1,7%)

Not: I kategorierna Bioreklam, Fackpress, Oadresserad direktreklam, Landsortspress, Utomhusreklam och Internet finns ingen aktör med spelanknytning på de sammanställda topp 10-listorna.

Bildkälla: Prata om spel (Lotteriinspektionen)
Gå till Start