Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Reklammarknaden: Spelbolagen pressade upp medieinvesteringarna

I Kantar Sifo:s sammanställning över medieinvesteringarna återfinns tre spelbolag bland Sveriges tjugo största annonsörer 2017.

Sedan 1960 har Kantar Sifo registrerat varje varumärkesannons i ett antal utvalda medier. Reklaminvesteringarna beräknas i bruttopriser och utgår från mätningar av annonsvolymen och använder sig därefter av de ordinarie prislistorna för att beräkna investeringen.

Trots jättarnas minskning ligger den totala reklaminvesteringen för topp 20-företagen något över 2016 års nivåer. Detta är till stor del avhängt spelbolagens ökade investeringar, enligt rapporten.

– Spelbolagen har ökat sina investeringar stadigt och stärker sina positioner inför den kommande omregleringen. Framförallt ökade bolagen sina reklaminvesteringar i breda kanaler som TV och utomhus, men även på internet där deras affär finns, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

[irp]

ICA och P&G investerar mest

Sveriges två största annonsörer är ICA och Procter & Gamble. Bägge företagen minskade sina investeringar i köpt reklam under fjolåret, jämfört med föregående år, enligt Kantar Sifo:s sammanställning över landets investeringar i reklam.

ICA har de prenumererat på förstaplatsen de senaste åren. 2017 investerade man drygt 1,1 miljard kronor i reklam, i framförallt i kanalerna oadresserad direktreklam, landsortspress och TV.

2016 hade gapet till landets näst största annonsör, Procter & Gamble, minskat rejält, då P&G ökade sina investeringar med 69 procent. 2017 ökade dock avståndet igen då P&G minskade sina investeringar i framförallt TV och tryckt media.

[irp]

LeoVegas nya på topp 20-listan

Ny på topp 20-listan är LeoVegas, som också stod för största procentuella ökningen (+83%).

Totalt sett är det också spelbolagen som pressat upp medieinvesteringarna. Övriga spelaktörer på topp 20-listan är Svenska Spel, som enligt mätningen ökade investeringarna med nästan en femtedel, samt Kindred, som ökade med 12 procent.

Totalt investerade de 20 största företagen närmare 9,6 miljarder, drygt en procent mer än vad 2016 års största annonsörer investerade.

Läs också fördjupning från tidigare år: Här köper spelbolagen mest reklam

Gå till Start