Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Jörgen Sparredal (Bet365) utsedd till bästa marknadschef

Bet365:s marknadschef, Jörgen Sparredal, har blivit utsett till bästa svenska marknadschef inom spelsegmentet. Detta på reklamtidningen Resumés gala ”Sveriges Bästa Marknadschef”.

Som en av framgångsfaktorerna för Bet365 lyfter Jörgen Sparredal fram långsiktigheten i bolaget.

Han menar att en förklaring till det senaste årets framgång är att bolaget är privatägt och inte behöver lägga krut på kvartalsrapporter, vilket kan göra dem mer långsiktiga i arbetet jämfört med de börsnoterade konkurrenterna (som till exempel Unibet och Betsson, men även Svenska Spel och ATG som kvartalsrapporterar.

Jörgen Sparredal lyfter bland annat fram de reklamfilmer som anpassas med realtidsodds under fotbollsmatcher, till exempel vilken spelare som blir nästa målskytt.

– Målsättningen är att bli nummer ett på sportspel på den svenska marknaden. Redan i dag är Bet365 störst sett till omsättning för insatser i sportspel, men det långsiktiga målet är att även bli störst i antalet aktiva spelare, berättar han enligt Resumé.

”Handlar i dag lika mycket om att förstå teknik, data och affärsanalys som kommunikation”

Teknikutvecklingen ser han som den största utmaningen.

– Tekniken har förenklat, öppnat upp möjligheter men samtidigt gjort marknadsföringen mer komplex, säger Jörgen Sparredal.

Och fortsätter:

– Jobbet som marknadschef för ett onlinebaserat spelbolag i en digital värld handlar i dag lika mycket om att förstå teknik, data och affärsanalys som kommunikation.

– Hela spelbranschen har fått ett uppsving i och med ökat spelande i mobilen. Det är en fördel, men innebär också nya aktörer på spelmarknaden och ökad konkurrens, avslutar han.

Bet365 arbetar idag med Drummond Central (UK) som reklambyrå och Scream Göteborg som svensk mediebyrå.

Gå till Start