Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

NetEnt: “Vi växer på nya marknader, med nya produkter och med fler kunder”

Spelleverantören NetEnt presenterade sin tredje kvartalsrapport för året. Företaget har under året ökat investeringarna för att vara fortsatt starkt positionerade på den föränderliga marknaden.

– NetEnt’s strategi för tillväxt fortsätter att leverera resultat – vi växer på nya marknader, med nya produkter och med fler kunder, säger vd och koncernchef Per Eriksson i en övergripande rapportkommentar.

Han fortsätter:

– Under kvartalet gick vi live med våra spel på den reglerade marknaden i Rumänien och vi lanserade live casino för mobil. Storbritannien fortsätter att bidra mycket till vår tillväxt men det svagare pundet påverkade den totala intäktstillväxten negativt med uppskattningsvis tre procentenheter under kvartalet jämfört med föregående år.

NetEnt’s tredje kvartal präglades av fortsatt efterfrågan på spelprodukterna och intäkterna uppgick till 357 miljoner kronor (+28% jämfört med tredje kvartalet 2015), med ett rörelseresultatet på 129 miljoner (+23%).

– Vi tecknade elva nya kundavtal och driftsatte våra spel hos åtta nya kunder. Antalet speltransaktioner i våra system uppgick till hela 8,6 miljarder i tredje kvartalet, en ökning med 31 procent jämfört med förra året, berättar Per Eriksson i en vd-kommentar.

Svenska Spel – en intressant aktör

Under webbkonferensen, där företaget presenterade sin kvartalsrapport, ställdes frågan om den svenska marknaden.

På den direkta frågan om Svenska Spel kan tänkas bli en operatör med NetEnt’s spel svarade Per Eriksson:

– Jag hoppas förstås det. Vi har sett det på andra marknader som regleras, att statliga spelbolag väljer NetEnt.

Spel-vd:n berättade även att man tittar mycket på Virtual Reality och har som mål att vara en betydande aktör när marknaden är mogen för VR-spel.

Välkomnar fler licensmarknader

Vad gäller den regulatoriska förändringen i spelbranschen ser NetEnt positivt på utvecklingen.

– Vi välkomnar att fler länder reglerar onlinespel. Det leder till bättre hållbarhet för hela branschen och ger oss också konkurrensfördelar gentemot mindre aktörer.

Sedan NetEnt’s inträde på den spanska marknaden förra sommaren har man driftsatt spel hos drygt tio operatörer och certifierat över 60 spel.

– Marknaden i Spanien har visat god tillväxt i år och det börjar nu synas i våra intäkter, skriver Per Eriksson.

netent-q3-2016

Ser potential i USA och Kanada 

Den nordamerikanska marknaden har The Gambler Magazine skrivit om nyligen, och även där ser NetEnt möjligheter.

– I USA fortsätter NetEnt att ta marknadsandelar på olinekasinomarknaden i New Jersey och vi hoppas att Pennsylvania snart blir nästa delstat som öppnar upp för onlinekasinospel.

Per Eriksson fortsätter:

– Vår målsättning är också att etablera oss i Kanada och som ett första steg kommer vi under fjärde kvartalet att ansöka om licens i provinsen British Columbia.

Lanserade livekasino i mobilen

Spel i mobilen fortsätter att vara en viktig tillväxtfaktor och intäkterna från mobilt spelande ökade med 83 procent jämfört med förra året och utgjorde 40 procent av de totala intäkterna i kvartalet.

I september lanserade NetEnt “NetEnt Live Mobile”, en livekasinoprodukt som spelleverantören ser en ljus framtid för.

– Vi har använt den senaste tekniken inom streaming, ljud och bild, och med vår produkt kommer man så nära en äkta kasinokänsla man kan komma som mobilspelare.

Kommer fler samarbeten under 2017

Man lyfter även fram de varumärkessamarbeten som allt mer framgår som en tydlig bolagsstrategi.

– Efter framgångsrika lanseringar av spelen Guns N Roses och Jimi Hendrix tidigare i år släppte vi i september det tredje spelet i trilogin NetEnt Rocks, Motörhead, som har fått en riktigt bra start, beskriver Per Eriksson.

The Gambler Magazine sätter lågt odds på att samarbetena är viktiga i syfte att få operatörerna (spelbolagen) att lägga marknadsföring på just NetEnt’s spel.

Ser ljust på framtiden

Vad gäller framtidsutsikterna ser Per Eriksson inga anledningar till att skriva ned ambitionsnivån.

– Vi ser en ökande efterfrågan på våra produkter och vår ambition är som tidigare att uppnå fortsatt hög försäljningstillväxt under resten av året.

Han fortsätter:

– Vi ökar antalet medarbetare, utvecklar vår plattform, anpassar bolaget till nya reglerade marknader och integrerar allt fler kunder. Som tidigare sagts förutser vi därför högre kostnader och ett större investeringsbehov under 2016 än föregående år – vi fortsätter satsa för att kunna leverera hög tillväxt även framöver.

Hela rapporten finns här och presentationen här.

Gå till Start