Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Fortsatt god tillväxt för NetEnt – Storbritannien och Italien i front

När spelleverantören NetEnt rapporterar sitt andra kvartal för 2017 står det klart att intäkterna för första halvåret ökade med 15,4% till 805 miljoner kronor, att jämföra med 697 miljoner för 2016. Under hösten lanseras bland annat spel i samarbete med Phantom of the Opera och Planet of the Apes.

Under halvåret har NetEnt tecknat 21 st licensavtal med nya kunder, och driftsatt nätkasinon hos 14 nya kunders. Under det andra kvartalet tecknades 6 respektive 8 av dessa.

–Antalet speltransaktioner i våra system uppgick till 10,1 miljarder under kvartalet, vilket motsvarar en ökning med 14,4 procent jämfört med förra årets andra kvartal. Samtidigt var royaltynivån för våra produkter fortsatt stabil, berättar Per Eriksson, NetEnts vd, i anslutning till rapporten.

– Mobila spel fortsätter att bidra till vår tillväxt och stod för mer än hälften av våra intäkter under juni månad, fortsätter han.

[irp]

Storbritannien är den största marknaden

Som The Gambler Magazine rapporterat om tidigare erhöll NetEnt, under det andra kvartalet, licens som leverantör i den kanadensiska provinsen British Columbia.

Leverantörens spel driftsattes även på den reglerade marknaden i Serbien och bordsspel lanserades hos kunder i Spanien.

– Storbritannien var vår största marknad totalt sett och vi ser fortsatt stor potential att ta marknadsandelar under de närmaste åren i takt med att vi satsar ännu hårdare på att expandera där.

[irp]

Ser fortsatt tillväxt på världsmarknaderna

Per Eriksson delger även att den italienska marknaden sticker ut positivt. Han ger också en bild av hur man ser på utvecklingen runt om i spelvärlden.

– I Sverige ökade intäkterna i förhållandevis lägre takt, vilket kan förklaras av vår höga marknadsandel och marknadens mognadsgrad. Det är glädjande att vi fortsätter växa starkt på reglerade marknader som Danmark, Belgien, Spanien och New Jersey.

Den nordamerikanske marknaden är en potentiell guldgruva för hela spelsektorn, något som ligger i korten för NetEnt.

– I USA fortsätter satsningen i New Jersey med full fart samtidigt som vi även bevakar utvecklingen noga i andra delstater som skulle kunna öppna upp för onlinekasino, t ex Pennsylvania och Illinois, beskriver Per Eriksson.

[irp]

Lanserade fyra nya spel

Under det andra kvartalet 2017 släppte företaget fyra nya spel; Hansel and Gretel, Copy Cats, Butterfly Staxx och Scruffy Duck.

– I slutet av augusti kommer det efterlängtade nya spelet emoji planet™, ett varumärkessamarbete baserat på de populära emoji-symbolerna som används vid digital kommunikation över hela världen och i alla åldrar, berättar Per Eriksson.

– Som vi tidigare meddelat avser vi att trappa upp takten när det gäller nya spellanseringar, vilket kommer att märkas under andra halvåret då vi dessutom släpper tre spel från kända varumärken (branded games).

De digifysiska kasinospelen (Live Casino) ses som ett fortsatt intressant område och bolaget arbetar på att vidareutveckla sitt erbjudande

[irp]

Per Eriksson: ”Vi fortsätter satsa”

Under rubriken Framtidsutsiker ser bolaget få moln på himlen.

– Vi ser ljust på framtiden och för andra halvåret 2017 ser vi förutsättningar för fortsatt god tillväxt tack vare fler nya spel, ökande marknadsandelar i Storbritannien, mobil tillväxt och många nya kunder som ska driftsättas, samt vår satsning i Nordamerika.

– Vi anpassar organisationen för en högre produktionskapacitet, rustar bolaget för att hantera nya reglerade marknader och vi integrerar allt fler kunder. Därför förutser vi ett fortsatt investeringsbehov under resten av 2017 – vi fortsätter satsa för att kunna leverera god tillväxt med ökad skalbarhet även framöver, avslutar Per Eriksson.

Under hösten lanserar NetEnt spel i samarbete med bland andra Planet of the Apes och Phantom of the Opera.

Presentation av företagets rapport finns att se här: NetEnt Q2 2017

Gå till Start