Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Unibet får ny logotyp: “Familjär ton men med en mer modern och uppdaterad känsla”

Dela den här artikeln:

Efter mer än 20 år med samma logotype har Unibet uppdaterat sin visuella identitet för att vara bättre anpassad för moderna kanaler och plattformar. De ikoniska gröna cirklarna från den gamla logotypen återkommer i Unibets nya identitet som ett led i att bevara varumärkets unika arv i devisen ”Av spelare, För spelare”.

Kindred Group (tidigare Unibet Group) har uppdaterad sin klassiska logotyp för varumärket Unibet för att vara bättre rustade för dagens ”mobile first”-miljö med hög läsbarhet på mindre digitala kommunikationsplattformar.

Den nya logotypen är designad och framtagen av Kindreds kreativa team som stod inför utmaningen att modernisera den klassiska logotypen samtidigt som man ville värna det arv som Unibets gamla logotyp för med sig.

– Det har varit väldigt viktigt för oss under hela processen att säkra det unika arv som varumärket Unibet för med sig, säger Elen Barber, Chief Marketing Officer på Kindred Group.

Hon fortsätter:

– De kriterierna som vi satte upp för den kreativa processen tog fasta vid att vi skulle behålla den familjära tonen av varumärket men med en mer modern och uppdaterad känsla. Jag är väldigt nöjd med resultatet och tycker att vårt kreativa team har lyckats med att tillgodose de högt ställda förväntningarna.

En logotyp att använda på alla marknader

Processen med att designa den nya logotypen föregicks av undersökningar, testande av olika versioner samt utvärdering av de idéer man kommit fram till hos olika målgrupper. Man har också försäkrat sig om att Unibets värderingar och egenskaper i devisen ”Av spelare, För spelare” fortfarande är tydliga.

– En av de stora skillnaderna med den nya logotypen är att vi nu ha en logotype som kan användas på alla marknader. Vi är övertygade om att denna förändring är ett steg i helt rätt riktning för det progressiva varumärke som Unibet är och vi är mycket förväntansfulla inför framtiden, avslutar Elen Barber.

Ändringen av Unibets logotype genomförs på samtliga marknader senast den 17 juni.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start