Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

BLOGG: Betsson och Unibet väljer olika vägar

Betsson och Unibet må ibland omnämnas som synonymer i och med att de är utlandsreglerade spelbolag, men nu in i den svenska licensmarknaden väljer de två helt olika strategier, vilket jag finner väldigt intressant.

Längdskidsäsongen startar varje år i svenska Bruksvallarna. Det är en nationell tävling, vilket innebär att den inte ingår i världscupen.

I speltermer är det intressant eftersom det internationella skidförbundet sagt blankt nej till spelbolagssponsorer. Något som med andra ord inte gäller i en nationell tävling.

Om minnet inte sviker mig har Unibet varit sponsor till Bruksvallsloppet sedan 2011. Ett sponsorskap som varit årligen återkommande, men i och med att det varit ett evenemang som ”sätts upp och tas ned” under en kort period har inte Lotteriinspektionen haft tänder nog att bita med.

Samma princip har gällt vid Unibets sponsring av bland annat Stockholm Marathon samt vid Stockholm Open i tennis.

Men som jag har väntat på den här helgen.

Unibet har nämligen skiftat taktik och valt att inte sponsra vare sig Stockholm Marathon eller Stockholm Open i år.

Och den som haft Vinterstudion igång under helgen såg att vi inte hade en enda ljusgrön spelbolagslogotyp i rutan. För tro mig, den hade synts…

bruksvallarna
Bruksvallsloppet 2015. Foto: Sweski

Betsson väljer en annan väg

Som trogen läsare av The Gambler Magazine vet du ju att NordicBet, som är ett av Betssons varumärken, den här säsongen (och nästa) sponsrar hockeyligan SHL.

Och SHL är troligen den sponsorrättighet i Sverige som är längst ifrån att vara ”bara” ett event; det löper på en hel säsong över flera månader med massiv tv-exponering och en stor arenapublik.

Lotteriinspektionen skickade i somras ett vite om digital exponering på klubbarnas hemsidor, och man nämnde även att exponering i tekningscirklar kan slå mot kommuner och arenabolag.

Men med handen på hjärtat så hade väl ingen förväntat sig något annat, knappast ens SHL eller Betsson. Blir intressant att se om eller hur det tas vidare.

Fast mest intressant när SHL-sponsorskapet offentliggjordes var Håkan Hallstedts kryptiska (?) formulering:

”Fråga: Ska man få spellicens om man har ingått avtal som strider mot gällande lag? Frågan kan bli högst aktuell #fitandproper #kanalisering”, skrev spelutredaren på Twitter.

Raderna går förstås att tolka lite som man vill, men inte blir de mindre intressanta när vi nu har två ytterligheter som garanterat kommer ansöka om svensk spellicens.

Lika, men olika

Både Betsson och Unibet har tydliga svenskkopplingar – grundare och management, men även som noterade på Stockholmsbörsens största lista – och vill förstås vara med och titta på villkoren för svenska spellicenser när marknaden omregleras.

Bägge bolagen är stora i Sverige och på den nordiska marknaden, och tar regelbundet plats i debatten som tongivande medlemmar i Branschföreningen för Onlinespel (BOS). De har båda varit med om en rad omregleringar i Europa och har erfarenhet på området, en fördel som jag ofta tycker glöms bort i det svenska surret kring licensmarknaden.

Unibet och Betsson må ofta behandlas som synonymer för de utländskt reglerade aktörerna, men de väljer två helt olika strategier här på den svenska marknaden.

Situationen kryddar onekligen speldebatten lite extra och understryker att det är två olika aktörer som, så klart, inte ska klumpas samman mer än nödvändigt. Precis som att svenskreglerade bolag, så klart, inte är en och samma enhet.

Om sponsorstrategierna får genomslag, och i så fall vilket, återstår att se.

Spelhälsningar,
Magnus Berglund

Twitter | E-post | LinkedIn | Nyhetsbrev

PS. Den riktigt pigge såg under helgens skidtävlingar att PokerStars inte skyler sin exponering på Marcus Hellners tävlingsdräkt. Och att LeoVegas syns på Calle Halfvarssons dress. Ett par mindre statement förstås, men likväl noterbart.

Gå till Start