Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

NordicBet ny huvudsponsor till SHL

NordicBet går idag (9 juni) in som ny huvudsponsor och exklusiv sportspelspartner till Svenska Hockeyligan (SHL) i en storsatsning på svensk ishockey. Samarbetet syftar till att utveckla ligan och ishockeyn, både vad gäller finansiellt stöd till klubblagen och engagemang för sporten i stort.

– Vi brinner för hockeyn som sport och vill erbjuda våra kunder marknadens främsta hockeyprodukt, berättar Jesper Svensson, kommersiell chef NordicBet.

Han fortsätter:

– Sponsorskapet är ett stort och viktigt steg för oss och vi visar att vi vill vara med och stötta och utveckla svensk hockey som ett av de ledande spelbolagen i Norden.

”Långsiktig satsning”

NordicBet är sedan tidigare engagerade i ishockeyn, bland annat genom sitt sponsorskap av europeiska CHL, där även SHL är delägare.

– Hockeyintresset bland våra kunder är enormt och genom SHL vill vi stärka vår hockeyprodukt och synliggöra NordicBet mot miljontals hockeyfans runtom i Sverige och Europa. Det här är en långsiktig satsning som ger såväl oss som SHL möjlighet att växa ytterligare tillsammans, fortsätter Jesper Svensson.

NordicBet Bidrar med mer än bara pengar

SHL ser stora möjligheter att utveckla ligan och öka intresset för svensk ishockey både i Sverige och internationellt tack vare att NordicBet har närvaro på andra stora hockeymarknader i Norden och övriga Europa.

– SHL har letat efter en partner som vill arbeta brett i sitt sponsorskap och vill hjälpa till att utveckla ligan och ishockeyn, berättar Jörgen Lindgren, vd för SHL.

Han utvecklar:

– Både vi och NordicBet är övertygade om att samarbetet kommer bidra med just detta – det vill säga mer än bara pengar, säger Jörgen Lindgren, vd SHL

Avtalet sträcker sig över två år med möjlighet till ett års förlängning.

Även ATG är spelbolagspartner

Som The Gambler Magazine skrivit om tidigare är SHL:s andra spelbolagspartner ATG. Det samarbetet började september 2015.

– Ett slagskott i krysset för både travsporten och ATG, beskrev ATG:s marknadschef Sten Andersen det då.

I juni 2015 stod det klart att Svenska Spel inte förlängde med SHL.

– Vi har förhandlat om ett nytt avtal i ungefär ett års tid. Målsättningen har från båda parter varit att hitta formerna för ett fortsatt samarbete. Tyvärr ligger vi och SHL alldeles för långt ifrån varandra i värderingen av sponsorrättigheterna och vi väljer därför att avsluta samarbetet, sa Lennart Käll, vd för Svenska Spel, i ett uttalande.

Gå till Start