Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

SPER friar Postkodlotteriet och Miljonlotteriet

Spelbranschens Etiska Råd (SPER) har, efter anmälningar från allmänheten, granskat en reklamfilm från Postkodlotteriet och direktreklamskampanj från Miljonlotteriet. Bägge marknadsaktiviteterna bedöms av SPER som inom ramarna för riktlinjerna för ansvarsfull marknadsföring.

Postkodlotteriets reklamfilm “Kaffe” (se videoklipp nedan) anmäldes för en tid sedan till Spelbranschens Etiska Råd (SPER).

Anmälaren menar att reklamfilmen är påträngande, framkallar ångest och manar till överdrivet spelande.

– Det är bra att spelreklam anmäls och prövas på det här sättet. Poängen med självreglering är ju att branschen själv sätter upp regler och riktlinjer, och ser till att dessa följs. Det är viktigt att spelreklam görs på ett ansvarsfullt sätt, menar Maria Lindström generalsekreterare för SPER.

Medlemmar i SPER är ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel.

Postkodlotteriets reklamfilm, december 2015 (som är en kopia(?) av 2014 års reklam för spanska jullotteriet)

Beslutet: Strider ej mot riktlinjerna

Efter att SPER:s expertgrupp för marknadsföring (SEEM) granskat reklamfilmen har rådets styrelse beslutat att filmen inte strider mot SPER:s etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring för spel.

– Ett viktigt beslut efter en seriös och väl genomarbetad process av SPER, kommenterar Pia Dahlén, marknads- och försäljningschef på Postkodlotteriet.

Ordförande i SEEM är marknadsrättsjuristen Ylva Aversten, som förklarar “reglerna” för spelreklam här i det andra avsnittet av podcasten Speleffekten (iTunes).

Reklamutskick och telefonsamtal frias

Även Miljonlotteriet har anmälts till SPER. Anmälan gäller “påträngande direktmarknadsföring”; mer explicit reklamutskick och telefonsamtal.

SPER:s styrelse har även här följt SEEM:s rekommendation och beslutat att marknadsföringen inte strider mot gällande riktlinjer

– SPER:s väl genomarbetade granskning är viktig för oss, ansvarsfull marknadsföring är en förutsättning för Miljonlotteriets verksamhet, säger Åsa Fredriksson, marknads- och kommunikationschef på Miljonlotteriet.

I december valde SPER att fälla Miljonlotteriet då en person fått SMS-reklam från spelbolaget trots att han registrerat sitt mobilnummer i NIX-registret.

Gå till Start