Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Över 40 000 personer följde Stryktipset via Periscope

För att marknadsföra Stryktipset valde Svenska Spel att till Fars dag ha en tävling där vinnaren fick ett hembesök av kommentatorn Niklas Holmgren. Väl hemma kommenterade Niklas hela matchen från vinnarens tv-soffa och alltihop sändes via Twitters live-tv-tjänst Periscope.

Enligt Svenska Spel såg 11,8 procent av de 40 600 tittarna hela sändningen. Spelbolaget är nöjda med kampanjen.

– Både vi och Niklas tyckte att det var ett mycket roligt test där vi med livestreamad video och Twitter som plattform kan stärka relationerna med våra fans och samtidigt erbjuda nytt och unikt material, säger Monica Sandström, kommunikationsansvarig för Stryktipset, via Resumé. Båda har Twitter som starka kanaler och med detta event tillför vi ytterligare nytt innehåll och dimension i relationen med våra följare.

Första kampanjen i Sverige

– Stryktipset är det första varumärket i Sverige som gjort en kampanj med Periscope, berättar Hassan Hallal på Sellbranch, som representerar Twitter i Sverige. Cirka 40 procent av spend på twitter är på video och att vi ser att trenden kommer att hålla alternativt öka under år 2016, avslutar han.

Totalt skickades omkring 600 tävlingsbidrag in till tävlingen.

Så gick Svenska Spels Periscope-kampanj

Gå till Start