Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Betsson om sponsring i Sverige: ”Damidrott överlag är intressant för oss”

Från och med 2019 regleras den svenska spelmarknaden. Förändringen är något som kommer gynna det svenska föreningslivet, menar Thomas Rydberg, key affiliate manager på Betsson. Fler spelbolag kan investera i sponsring.

I en intervju med Skånesport berättar Thomas Rydberg att med den nya lagstiftningen kommer fler aktörer vara med och sponsra svensk idrott.

– Konkurrens är bra och tidigare har förbund och föreningar varit bakbundna av att endast tala till en aktör. Betsson har exempelvis nyligen skrivit avtal med Svenska Hockeyligan. Avtalet är Betssons största satsning inom svensk idrott hittills och ett led i bolagets strategi inför omregleringen januari 2019.

Skånesport: Vad ser du för framtidsutsikter för mindre förbund och ligor att samarbeta med andra licenserade spelbolag? Kan det stärka den svensk idrottsrörelsen?

– Det tror jag definitivt. För vår del är NordicBet starkt förknippat med lokal sport på lägre nivå. Där tycker vi att det är intressant att arbeta mot den lokala sporten och vi kommer att undersöka möjligheterna där i framtiden.

Men rent krasst, kommer fler föreningar att få del av mer pengar när licensieringen träder i kraft?

– Det tror jag. Att konkurrensutsätta en bransch är positivt. Kvalitén blir bättre och Svenska Spel som haft ett monopol har kunnat styra väldigt mycket av villkoren.

Vilka idrotter och ligor kan vara aktuella för er att sponsra? SHL är taget… Allsvenskan är taget…

– Jag tror att det finns en enorm kraft i föreningslivet och skulle inte se några hinder att gå in med sponsorskap i lägre divisioner både i fotboll och handboll. Damidrott överlag är intressant för oss, säger Thomas Rydberg.

Hela intervjun finns att läsa här: Reglerad spelmarknad kan ge mer pengar till föreningslivet

Gå till Start