Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Här är vinnarna i Lotteriinspektionens matematiktävling

Lotteriinspektionen arrangerade under våren en matematiktävling inom ramarna för projekt ”Prata om spel”. Tävlingen vände sig till landets alla högstadieelever och togs fram i samarbete med Svenska Matematikersamfundet. Nu är vinnarna utsedda.

Tävlingen utgjorde en del i den sannolikhetskurs som tagits fram inom Prata om spel-projketet.

Satsningen, som The Gambler Magazine tagit upp i en artikel tidigare, ger eleverna möjlighet att uppnå målen i matematik i skolan samtidigt som de får lära sig om sannolikhet på ett verklighetsförankrat sätt.

Kort sagt: Eleverna får en inblick i hur spel om pengar fungerar och att ”drömvinsten” kanske inte är så nära som många tror…

– För att förstå hur spelbolag tjänar pengar behöver man förstå hur sannolikheter är kopplade till odds, berättar Mialgros Izquierdo Barrios, ordförande i Svenska Matematikersamfundet.

Han fortsätter:

– Om man kan räkna ut sannolikheter kan man till exempel se om spelbolag sätter alltför låga odds. Om man inte förstår sannolikhetens betydelse kan man lätt bli lurad, avslutar han.

Jury valde ut vinnarna

De 35 bidrag som kom in har bedömts av en jury bestående av matematikprofessorer, pedagoger och Lotteriinspektionen.

– Det har varit väldigt spännande att gå igenom alla bidrag och tillsammans med sakkunniga inom matematikområdet välja ut tre stycken bidrag, berättar Henrik Larsson, ansvarig pedagog för sannolikhetstävlingen.

Henrik utvecklar:

– Uppgiften var inte helt enkel och eleverna har lagt mycket tid både på matematiska formuleringar och på att presentera lösningarna på ett pedagogiskt sätt.

Fakta: Om tävlingsmomentet

I tävlingsmomentet skulle eleverna skapa en redovisning (film eller digital presentation) som förklarade:

  • Varför har ni satt de oddsen ni satt?
  • Vilka siffror som kommer att vara mest förekommande och varför.
  • Hur man omvandlar från decimalform till procentform.
  • Hur man förkortar ett tal i bråkform.
  • Varför alltid spelbolagen vinner i längden.
  • Inkludera en ifylld tabell från steg 1 i tävlingsbidraget
  • Målgruppen för presentationen är elever från årskurs fem och uppåt.

Vinnarbidragen i Lotteriinspektions matematiktävling:

På första plats

Oscar Olsson, Alina Aldelfi och Olivia Olsson i 9B från Stenbackaskolan i Asarum. Se det vinnande bidraget här (pdf)

På andra plats

Wilma Strihed, Filip Nelander och Ida Roth i 9B från Stenbackaskolan i Asarum.

På tredje plats

Adele Lejon Kanding och Fanny Tran 8D från Risbroskolan i Fagersta. Se tredjepristagarnas bidrag här (pdf)

Gå till Start