Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Tävling i matematik ska hjälpa unga “genomskåda” spelbolagen

I Lotteriinspektionens uppdrag ingår inte bara att bevaka och kontrollera de spelbolag med speltillstånd i Sverige, en annan viktig del att folkbilda om spel. Nu lanserar myndigheten tillsammans med Matematikersamfundet en nationell tävling för landets högstadieelever.

Satsningen är en utveckling av Lotteriinspektionens Prata om spel-initiativ, där man erbjuder bland annat lärare kostnadsfria verktyg för att göra unga medvetna om riskerna med spel om pengar och hur spelreklam påverkar oss människor.

– Vi märker redan av behovet och intresset från skolor från hela landet, berättade Johannes Innala, projektledare för Prata om spel, tidigare i år.

Och materialet är populärt:

– Bara under den korta tid vi haft materialet tillgängligt för test beräknar vi att cirka 10 000 elever tagit del av materialet. Vi har även tagit fram en film som lär unga att granska de spelerbjudanden och den spelreklam de möts av, förklarade Johannes Innala.

Nu lanserar myndigheten nästa steg; en tävling i matematik med sannolikhetslära som central ingrediens. Syftet är att ge eleverna en inblick i hur spel om pengar fungerar och att ”Drömvinsten” kanske inte är så nära som många tror.

– Barn och ungdomar påverkas av nätkasinoreklamen därför att de kan sakna kunskap att avslöja bristen på logik och sannolikhet, menar Joakim Rönngren, kommunikationsdirektör på Lotteriinspektionen.

Vill hjälpa ungdomar att syna spelbolagens odds och vinstchanser

Varje duktig spelare vet att det är helt avgörande att kunna beräkna sannolikheter för att ge sig själv bästa möjliga chans att gå vinnande i längden. Ordet sannolikhet betecknar hur stor chansen (eller risken) är att olika händelser ska inträffa.

Joakim Rönngren berättar att man från myndighetens sida vill hjälpa ungdomar att, med ett argumentativt förhållningssätt, “genomskåda” spelbolagens reklambudskap.

– Genom att inte ha förmågan att testa ett argument kan vilket tramsigt erbjudande som helst bli ett upprop till handling. Slumpen är hjärtlös, men med Prata om spels tävling blir unga bättre på att genomskåda spelbolagens lockrop om lättfångade vinster, berättar han i ett pressutlåtande.

Intresse för spel ska locka elever till matematik

Att spelarkollektivet eller “Svensson” på stan kan sin sannolikhetslära ska dock inte tas för givet…

– Olika spel och vadslagning bygger på att det finns slumpmässiga inslag. Att kunna beräkna sannolikhet ger förmåga att kunna beräkna vinstchansen och risker när man får erbjudande om spel, säger Milagros Izquierdo Barrios, ordförande i Svenska Matematikersamfundet.

Han fortsätter:

– Att utmana elever att undersöka oddsen i olika spel och vadslagning ger ett aktivt och verklighetsnära förhållningssätt att lära ut sannolikhet. Att låta elever använda intresse för spel för att väcka intresse för matematik är syftet med materialet, förklarar Milagros Izquierdo Barrios.

Mattekursen inom ramarna för Prata om spel består av sju olika steg där det sista steget utgörs av själva tävlingsmomentet. Alla som deltar i utbildningsprogrammet behöver dock inte tävla, utan det är upp till varje lärare att välja vilket eller vilka steg man går igenom.

De som väljer att gå igenom hela trappan skickar in sina tävlingsbidrag via kampanjsajten senast den 4 maj.

Psst… på sajten kan också vem som helst ladda ner Sannolikhetskursen (pdf). En bra skola för duktiga spelare – för att kanske genomskåda spelbolagen?

Centralt innehåll (Matematik)

  • Likformig sannolikhet och metoder för att beräkna sannolikheten i vardagliga situationer.
  • Hur kombinatoriska principer kan användas i enkla vardagliga och matematiska problem.
  • Tabeller, diagram och grafer samt hur de kan tolkas och användas för att beskriva resultat av egna och andras undersökningar, till exempel med hjälp av digitala verktyg. Hur lägesmått och spridningsmått kan användas för bedömning av resultat vid statistiska undersökningar.
  • Bedömningar av risker och chanser utifrån statistiskt material.
Gå till Start