Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Debatt: “Inför ett utbildningskrav för byråer som jobbar med spelbolag”

Under rubriken “Dags att branschen tar spelansvar” skriver sponsringsrådgivaren Magnus Berglund ett debattinlägg hos Dagens Media. Han menar att det är dags för reklam- och mediebranschen att ta spelansvar:

“Om jag var civilminister skulle jag som ett av många kriterier för att spelföretag ska få svensk spellicens kräva att spelbolagens byråer måste genomgå en utbildning i spelansvar och om spelberoende. Med andra ord införa ett utbildningskrav för byråerna, inskrivet i de nya villkoren för spellicenser.”

Han fortsätter:

“Personligen har jag arbetat med ett par av spelbolagen på marknaden, men blivit allt mer obekväm med att marknadsföra segmentet i takt med att jag förstått baksidan allt mer. Att läsa om hur aktörer taktiskt väljer ut och ringer upp personer som försöker sluta spela gör ont i magen. Likadant hur spel på kredit kan accepteras. För att inte tala om alla snåriga villkor som kunden inte har skuggan av en chans att komma ur; bonusar, jackpotspel och omsättningskrav.

Visste du förresten det oftast bara går på ett par sekunder att sätta in pengar hos ett spelbolag, men att ta ut en vinst kan kräva något som kan likställas med en doktorsexamen.”

I sitt debattinlägg menar han också att reklambranschen är för stor för att inte ta ansvar:

“Min åsikt kommer alltid vara att det yttersta (spel)ansvaret alltid finns hos individen, men det betyder inte att vi i branschen inte har ett ansvar. Tvärtom så vill vi väl vara en bransch i framkant som tar ansvar för samhället? Många av de största spelaktörerna har (flera) svenska byråer, men insikten om vilka problem produkterna skapar är små eller saknas helt.”

Det finns även en ekonomisk poäng att göra genom utbildning, menar han:

“Vill man som byrå inte vara Robin Hood kan jag också locka med argumentet att en utbildning i spelansvar och om spelberoende helt säkert är den bästa investering man kan göra nu inför om-/avregleringen. Vi vet inte mycket om hur de nya villkoren för marknaden kommer se ut, men att ansvarsaspekten blir central i licensutformningen är som tidigare nämnt något vi faktiskt kan vara helt säkra på.

För er byråer och rådgivare skulle därför kunskap om spelansvar och spelberoende vara en konkurrensfördel i jakten på uppdrag och andelar av spelbolagens enorma marknadsföringsbudgetar. Människor kommer alltid spela och spelreklam kommer alltid finnas.”

Hela debattinlägget finns att läsa här hos Dagens Media: “Dags att branschen tar spelansvar”

Gå till Start