Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Flera röster höjs om spelreklam: “Man tjänar gärna pengar på sina egna kunders olycka”

cube-675482_1920

Kim Grahn, ordförande i Spelberoendes riksförbund, uppmanar i en debattartikel hos SVT Opinion att kvällstidningarna och de kommersiella tv-kanalerna måste börja ordentligt ansvar, något flera debattörer i spelbranschen anser och välkomnar.

– Vi i Spelberoendes riksförbund kräver att den massiva marknadsföringen stoppas inte minst från de bolagen som inte har tillåtelse att verka i Sverige, skriver hon. Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har ett särskilt ansvar att stävja utvecklingen, det gäller också inte minst den spelpolitiske talesmannen i Kulturutskottet Peter Johnsson (S).

Förslag: Utbilda reklam- och mediebyråer

I början av sommaren skrev Magnus Berglund en debattartikel i branschtidningen Dagens Media där han uppmanade reklam- och mediebranschen att ta sin del av spelansvaret.

– Jag skulle som ett av många kriterier för att spelföretag ska få svensk spellicens kräva att spelbolagens byråer måste genomgå en utbildning i spelansvar och om spelberoende. Med andra ord införa ett utbildningskrav för byråerna, inskrivet i de nya villkoren för spellicenser, skrev han då.

– Utbildningarna skulle vara certifierade av både Folkhälsomyndigheten och Lotteriinspektionen och själva genomförande inte mer än ett par timmar, föreslog Magnus Berglund.

Unibet och BOS välkomnar höstens nya riktlinjer

I samband med att Aftonbladet och Expressens tagit Tidningsutgivarnas rekommendation om spelbolagsannonsering (se nedan) från ord till handling kommenterade Unibets Claes Bergström frågan till reklamtidningen Resumé. Enligt Sverigechefen blir spelbolaget en av de vinnande aktörerna på de nya ritlinjerna.

– Vi tycker att tills vi har en hållbar reglering på spel så är det bra att medierna själva tar beslut över hur det ska se ut, sa han. Idag finns ett stort spann av spelbolag som gör marknadsföring i Sverige. Vissa har som vi funnits i över 15 år och är noterade på börsen och andra bolag som startats bara några månader före den första reklamkampanjen. Därför välkomnar vi de nya principerna, förklarade Claes Bergström.

Läs också: Engelska spelbranschens skärper sina egna regler – begränsar spelreklamen på TV efter kl. 21

Spelreklam TV 2014

Även Branschföreningen för onlinespels generalsekreterare Gustaf Hoffstedt kommenterade rekommendationerna:

– De principer som Expressen och Aftonbladet kommer att tillämpa framöver är något som vi från branschens sida välkomnar. Vi är i egenskap av annonsköpare lika angelägna som mediehusen att spelreklam uppfattas som schyst. Det gäller all spelreklam, inte enbart den som kommer från ett av våra medlemsföretag. Tvivelaktig reklam drabbar alla, sa Gustaf Hoffstedt.

“Här tjänar man gärna stora pengar på sina egna kunders olycka”

Riksförbundets ordförande Kim Grahn meddelar att man förutsätter att frågan tas med och prioriteras i Håkan Hallstedts spelutredning.

– Kvällstidningarna och de reklamfinansierade tv-kanalerna borde besinna sig, skriver hon hos SVT Opinion. Man har tagit ställning i andra fall där reklam sållats bort av moraliska skäl. Men här tjänar man gärna stora pengar på sina egna kunders olycka.

– Det borde inte vara omöjligt att åtminstone banta ner spelreklamen, speciellt som det rör sig om bolag som är förbjudna att verka i Sverige, menar Kim Grahn.

Hela Kim Grahns debattartikel går att läsa här och Magnus Berglunds debattartikel här.

Självtest: Är du spelberoende?


TU:s Spelannonsrekommendation

A) Spelannonserna ska inte:

1) riktas mot underåriga
2) innehålla påståenden om spel som en lösning på sociala och ekonomiska problem
3) uppmana till överdrivet spelande
4) vilseleda om chanserna att vinna
5) innehålla påståenden om att spelande är riskfritt
6) innehålla könsdiskriminerande påståenden
7) framhäva enskilda vinnare utan dokumenterat underlag

B) Och spelannonserna ska:

8) vara mycket tydligt annonsmärkta,
9) mycket tydligt ange ev sponsorsmedverkan, t ex i fråga om s k ”branded content”
10) vara mycket tydliga, begripliga, faktamässigt korrekta och till sin utformning återhållsamma, i fråga om bonus-, spin- och välkomsterbjudanden. De ska inte innehålla erbjudanden om spel mot kredit.

Spelannonser som inte uppfyller denna rekommendation bör enligt Tidningsutgivarna avvisas.

Gå till Start