📰 Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

2016 års undersökning om svenskarnas spelvanor från Lotteriinspektionen

För fjärde året i rad gör har Lotteriinspektionen låtit Novus Sverigepanel genomföra en mätning av svenskarnas spelvanor. Årets undersökning visar att drygt två av tre svenskar har spelat de senaste tolv månaderna.

Jämfört med tidigare år så är det något färre svenskar som spelar, trots att spelandet omsätter mer pengar enligt Lotteriinspektionens statistik.

Drygt hälften av de som säger sig spela gör det minst någon gång i månaden eller oftare.

– Vi har under den senaste tiden sett att omsättningen på spelmarknaden har ökat. Denna undersökning förstärker bilden av att färre spelar, men de som gör det spelar för mer pengar, säger Joel Kitti-Junros, analytiker på Lotteriinspektionen.

Spel i spelbutiker minskar samtidigt som spel via mobiltelefoner ökar.

Många har lågt förtroende för branschen: “Illavarslande”

De tre främsta anledningarna till varför man inte spelat under det senaste året är ”vinner aldrig”, 29 procent, ”tröttnat på spel”, 26 procent, ”lågt förtroende för den nuvarande spelmarknaden”, 17 procent.

– Att 17 % anger att de slutat spela på grund av lågt förtroende för spelmarknaden är inte okej, kommenterar Magnus Berglund, grundare av The Gambler Magazine.

Han fortsätter:

– Siffran är två procentenheter sämre än i fjol, men mest illavarslande är att ryktestillväxten är än sämre eftersom så många som 25 % i åldern 18-29 år anger att de har lågt förtroende. Det är siffror som jag hoppas aktörerna på marknaden verkligen noterar.

Tre procent uppger att de har spelat för mycket

Sverigepanelen säger att tre procent uppger att de någon gång under de senaste tolv månaderna har upplevt att de spelat för mycket.

Sju procent anger att de har någon närstående som de upplevt spelat för mycket.

Noterbart är även att nästan fyra av tio spelar på ”gratis”appar eller via sociala medier, såsom Candy Crush eller Wordfeud. Fler kvinnor (48 %) än män (26 %) spelar ”gratisspel”.

Spelarna ovetande om vart de ska vända sig

Undersökningen visar att drygt åtta av tio vet inte vart de skulle vända sig om de skulle få problem med ett spelbolag.

Lika många vet inte vart de skulle vända sig om de skulle känna oro för sitt spelande.

– Båda siffrorna är förstås grova underbetyg. Det är samma andel ovetande som i fjol och man måste ju säga att det är minst sagt synd att det inte blivit någon förbättring, kommenterar Magnus Berglund.

Lösningen: Branschorganisation och vässad spelmyndighet

Magnus Berglund hoppas att den nya spelmarknaden kan bjuda upp till bättring, när den nu faller på plats.

– En tydlig och proaktiv branschorganisation bestående av alla licensaktörer i kombination med en spelmyndighet som både har tänder och kommunikationsbudget för konsumentfrågor vore ett första steg för att vända siffrorna.

Han menar dock att det kan dröja innan konsumenterna märker skillnad.

– Känslan är att många aktörer har fullt fokus på att positionera sig själva och opinionsbilda sina frågor inför den nya marknaden. När politiken är lämnad åt sidan kommer ett mer riktat, och gemensamt, fokus bli på marknaden och branschens anseende. Hoppas det då bara det inte är för sent, avslutar Magnus Berglund.

Hela undersökningen finns här (pdf).

Gå till Start