Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Svenska Spel Q2 (2021): ”Vi gör ett finansiellt starkt kvartal och har en positiv kundutveckling”

Svenska Spel har presenterat sin delårsrapport för det andra kvartalet 2021. Perioden präglas enligt bolaget av god tillväxt, ett starkt resultat och en positiv kundutveckling.

I ett pressmeddelande beskriver Svenska Spel:

– Sportspelen växer och affären inom nummerspel och lotter står stark. Koncernens totala intäkter och resultat påverkas även detta kvartal av stängda landbaserade casinon. Men positivt inför det andra halvåret är att Svenska Spel i och med lättnader i pandemirestriktionerna kunde öppna sina tre Casino Cosmopol igen den 7 juli.

Koncernens nettospelintäkter för kvartalet är 1 938 MSEK (1 643), en ökning med 18 procent jämfört med samma kvartal föregående år.

Rörelseresultatet på 574 MSEK (473) är en ökning med 21 procent och rörelsemarginalen uppgår till 30 procent (29). Den digitala affären ökar med 35 procent jämfört med samma kvartal förra året och står nu för 52 procent (45) av koncernens intäkter.

Nettospelintäkterna för affärsområde Sport & Casino ökar med 106 procent jämfört med samma kvartal föregående år. Utbudet av sportspel var mycket begränsat i april och maj förra året, men utvecklingen är oavsett detta mycket positiv.

Turspel når ATH i onlinespel

Affärsområde Tur ökar nettospelintäkterna med 1 procent och når under kvartalet den högsta noteringen någonsin för onlinespel, både vad gäller antal kunder och nettospelintäkter.

För affärsområde Casino Cosmopol & Vegas minskar nettospelintäkterna med 14 procent då värdeautomaterna Vegas har påverkats av restriktioner för restauranger samt de tillfälliga spelansvarsåtgärderna. Koncernens landbaserade casinon har varit stängda under hela kvartalet även detta år.

– Vi gör ett finansiellt starkt kvartal och har en positiv kundutveckling. Vårt fokus på att förbättra kundupplevelsen ger resultat. Vi har högst image i spelbranschen och hög nöjdhet bland både kunder och medarbetare. Kunderna väljer oss för att vi erbjuder underhållande spel på ett tryggt och ansvarsfullt sätt. Nu är dessutom alla våra verksamheter igång igen då våra tre Casino Cosmopol öppnade den 7 juli efter att ha haft stängt i över femton månader, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef för Svenska Spel.

Många nya kunder

Svenska Spels kundbaser växer under kvartalet. Spelintresset brukar öka hos alla kategorier av kunder i samband med stora mästerskap och fotbolls-EM har bidragit till den positiva kundutvecklingen. EM-Triss har varit populär och inom sportspel har målet för nya kunder i samband med EM överträffats.

Eftersom ett ökat spelintresse skulle kunna innebära ökat riskspelande, så har Svenska Spel gjort en särskild analys av kundernas spelande under fotbolls-EM. Den visar ingen ökning av det totala riskspelandet – antalet lågriskspelare ökar något medan antalet högriskspelare minskar något.

Fortsätter satsa på sponsring

Det blir en historiskt stor satsning på damhockey och att göra svensk hockey mer jämställd när Svenska Spel nu går in som ny huvudsponsor för hockeyligorna Svenska Damhockeyligan (SDHL), Svenska Hockeyligan (SHL) och HockeyAllsvenskan (HA) med ett femårigt avtal.

Inom sponsring har Svenska Spel också förlängt samarbetet med Svenska E-sportförbundet, SESF, och utökat satsningen på e-sport som huvudsponsor för Svenska Elitserien i Counter-Strike Global Offensive (CS:GO). Utöver det har Svenska Spel ett nytt avtal som partner till Svenska Cupen i fotboll för damer och herrar.

Sammanfattning av andra kvartalet för Svenska Spel

  • Nettospelintäkterna för koncernen uppgick till 1 938 MSEK (1 643), vilket är en ökning med 295 MSEK eller 18%. Jämförelsen påverkas av att sportspelen var stängda under delar av Q2 2020.
  • Två av tre affärsområden är fullt öppna men landbaserade casinon är fortsatt stängda och Vegas påverkas av restriktioner i restauranger.
  • Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 574 MSEK (473), en ökning med 100 MSEK eller 21%.
  • Resultatet för koncernen uppgick till 453 MSEK (340), en ökning med 113 MSEK eller 33%.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 30% (29).
  • Svenska Spels imagevärde uppgick till 52% och är fortsatt högst bland spelbolagen.
  • Nytt sponsringsavtal har tecknats med Svenska Damhockeyligan AB, Svenska Hockeyligan AB och HockeyAllsvenskan AB där vi vill göra hockeyn mer jämställd. Avtalet löper på fem år.
  • Svenska Spel har förlängt avtalet med Svenska E-sportförbundet. Vi har utökat satsningen på e-sport genom vårt huvudsponsorskap för Svenska Elitserien i Counter-Strike Global Offensive.

Sammanfattning av perioden januari – juni

  • Nettospelintäkterna för koncernen uppgick till 3 938 MSEK (3 698), en ökning med 6%. Konsekvenser av pandemin påverkar jämförelsen mot 2020: våra landbaserade casinon har varit stängda under hela perioden men var enbart stängda under Q2 2020. Däremot är sportspelen i full gång under hela perioden i år till skillnad från delar av Q2 2020.
  • Rörelseresultatet för koncernen uppgick till 1 171 MSEK (1 174), en minskning med 3 MSEK.
  • Resultatet för koncernen uppgick till 929 MSEK (885), en ökning med 44 MSEK.
  • Rörelsemarginalen uppgick till 30% (32). Årets marginal har påverkats negativt med 2,5%-enheter som en konsekvens av frivillig återbetalning av det permitteringsstöd som erhölls under 2020.
  • Affärsområde Sport & Casino har lanserat en ny sportbok med utökat utbud och bättre spelupplevelse.
  • Nytt sponsringsavtal har tecknats med Svenska Skidförbundet. Avtalet löper på fem år.
  • Svenska Spel har lämnat 3,2 miljarder kronor i utdelning till ägaren.

Här kan du läsa hela rapporten: Delårsrapport januari – juni 2021

Gå till Start