Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Ny kampanj om Spelpaus

Spelpaus.se är en tjänst för alla som vill stänga av sig från spel om pengar, för en kortare eller längre tid. Spelinspektionen följer nu upp sommarens kampanj för tjänsten.

I samband med utbrottet av Covid-19 i våras blev det extra angeläget att göra Spelpaus.se mer känt. Spelinspektionen fick då i uppdrag av regeringen att väsentligt öka allmänhetens kunskap om möjligheten att stänga av sig från spel.

Det resulterade i en informationskampanj i somras med reklam på tv, webbplatser och i sociala medier.

– Vi följer nu upp med en kampanj med banners på olika webbplatser. Den här gången har vi speciellt fokus på att nå ut till kvinnor, anhöriga till problemspelare samt personer med annat modersmål än svenska, säger Anders Sims, kommunikationschef på Spelinspektionen.

Även anhöriga är en viktig målgrupp

I dag en 16 november inleds kampanjen, som består av 13 olika budskap och som sträcker sig fram till mitten av januari.

– Med den här satsningen vill vi framförallt informera om att Spelpaus.se finns, men även uppmärksamma spelare och anhöriga på beteenden som kan vara tecken på spelproblem, säger Anders Sims.

Den svenska spelmarknaden omreglerades den 1 januari 2019 med syftet att stärka konsumentskyddet. En viktig del var införandet av det nationella avstängningssystemet Spelpaus.se som snabbt hittades av många som ville stänga av sig från spel.

– Enligt en ny undersökning ökade andelen spelare online som känner till Spelpaus.se, från 54 procent förra året till 71 procent i år. Det är bra, men kan bli ännu bättre. Den som tappar kontrollen över sitt spelande, eller av annat skäl vill undvika spel, ska veta att det finns ett bra verktyg hos Spelinspektionen, säger Anders Sims.

Fakta Spelpaus.se

  • På Spelpaus.se stänger man av sig från allt spel om pengar som kräver registrering hos de spelbolag som har licens i Sverige.
  • Cirka 58 000 personer är avstängda från spel just nu.
Gå till Start