Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Hur den nya svenska spellagstiftningen förändrat marknaden

Det nu gått 10 månader sedan den svenska spelmarknaden gick över till ett licenssystem för spel på sport och onlinekasino. Traditionella jättar som ATG och Svenska Spel dominerar fortfarande den här delen av marknaden, men för den som spelar online har den nya spelmarknaden ändå inneburit en del praktiska förändringar, vilka Casino.se redogör för i den här artikeln.

Tryggare spelande

Numera måste spelbolagen som driver svenska casino på nätet följa särskilda krav, som Spelinspektionen kontrollerar. Till att börja med måste varje ny aktör ansöka om spellicens, vilket för inneburit är en relativt stor investering.

Avgifterna varierar beroende på vad bolagen vill kunna erbjuda sina kunder. Vid kommersiellt spel och vadhållning kommer till exempel ansökningsavgiften med en kostnad på cirka 700 000 kronor.

Spelbolagen som beviljas licens ska dessutom beskattas av den svenska staten. Det rör sig om 18 procent av nettovinsten vid varje årsslut. Sett till hur mycket pengar det finns i spelindustrin, valde Svenska Dagbladet att kalla skattesatsen för en “miljardjackpot för staten”.

Det är en inte allt för vågad gissning att de mindre seriösa spelbolagen kommer att sållas bort med nya riktlinjer, licensavgift och spelskatt.

Dessutom ställer också spellicensen krav på att spelbolagen måste upplysa sina spelare om de hjälpmedel som går att få vid ohälsosamt spelande och erbjuda hjälpmedel för att reglera de insättningar man kan göra på sitt konto. Det ska också finnas en snabbknapp för att avsluta sitt konto och att kunna komma i kontakt med organisationer med fokus på spelmissbruk.

Minskad marknadsföring

Som många andra anser Spelinspektionen att det har gått överstyr med reklam för olika spelbolag. Därför jobbar politikerna, genom spelmyndigheten och Konsumentverket, på att strama åt mängden marknadsföring, men också formatet på dem.

Exempelvis får inte spelbolagen längre genomföra stora reklamkampanjer med allt för omfattande välkomsterbjudanden eller potentiella vinstpotter för att locka till sig nya spelare.

Det får heller inte förekomma spel på kredit, vilket tidigare gjort att många fullständigt tappat greppet om sin ekonomi.

Många aktörer trots strikt licens

Ja, det har blivit svårare för spelbolagen att aktivera sig på den svenska marknaden. Men trots detta har 92 stycken aktörer har beviljats spellicens, vilket Spelinspektionen upplyste om så nyligen som i början av oktober.

Sett till att merparten av dessa aktörer driver flera casinosajter, kan spelmarknaden kännas som en djungel att orientera sig i. Av denna anledning kan vi också se att allt fler jämförelsesidor, som analyserar spelbolagens utbud, har börjat dyka upp som navigeringsverktyg för nya spelare.

Nya tekniska lösningar

I samband med att spelmarknaden förändrats ser vi också hur aktörer letar nya tekniska lösningar för att bli mer konkurrenskraftiga. Inte minst har det kommit en våg med spelbolag som erbjuder registrering med E-legitimation och insättningar via mobilappen Swish.

Allt för att göra det smidigare för spelare, men också för att sålla bort konkurrenter som saknar samma lösning.

I takt med att kanaliseringen av spel ökar kommer även konsumentskyddet att fortsatt stärkas, så som den nya spellagen var tänkt.

The Gambler Magazine tackar Casino.se för spaningen!

Gå till Start