Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Intervju med Anton Severin på American Gaming Association: “USA åratal bakom Europa”

Dela den här artikeln:

Den amerikanska spelmarknaden är mitt uppe i en stor förändring, då allt fler delstater öppnar upp för spellicenser för onlinespel. Och allt fler svenskbekanta spelföretag har senaste året korsat Atlanten för att gräva i USA.

The Gambler Magazine tog kontakt med svenske Anton Severin, som arbetar på American Gaming Association (AGA).

Anton, vad är din roll på AGA?

– Mitt jobb som Director of Research är att stödja AGA’s opinionsbildande arbete och lobbying genom studier och analyser som täcker ett brett spektra av frågor med bäring på spelindustrin, ofta för att visa på branschens positiva ekonomiska inverkan och potential, nationellt såväl som på det lokala planet.

Snart bor en tredjedel av alla amerikaner i en stat som tillåter betting

Hur skulle du beskriva den amerikanska spelmarknaden just nu?

– Den amerikanska spelmarknaden går bättre än någonsin med spelintäkter på 41,7 miljarder dollar under förra året – den högsta noteringen någonsin. Den explosiva expansionen av laglig betting på sport var en viktig faktor bakom branschens rekordår, berättar Anton Severin.

Han utvecklar:

– Sedan ett beslut från högsta domstolen in maj 2018 är just betting det ämne som dominerar speldebatten i USA. Från att ha varit ett Nevada-monopol kan du nu betta lagligt på sport i 11 delstater. Då Indiana och Oregon också väntas erbjuda betting när NFL-säsongen startar i september, och med ytterligare 5 delstater samt Washington, D.C. på gång, kan snart en tredjedel av alla amerikaner bo i en stat som tillåter betting.

– Vi passerade precis en milstolpe då mer än 10 miljarder dollar nu har bettats lagligt på sport sedan juni förra året.

Vad har den svenska spelmarknaden, svenska företag och/eller varumärken för rykte i USA? Känner de till “oss” där borta?

– Även om några svenska spelföretag börjat etablerat sig i USA och med vissa framgångar inom den snabbväxande bettingmarknaden, exemplevis Kambi sticker ut, skulle jag säga att det är få inom den amerikanska branschen som särskiljer mellan svenska och andra europeiska bolag.

– Med det sagt så finns det en stor respekt för den erfarenhet och expertis som europeiska spelbolag i allmänhet byggt upp under lång tid på europeiska marknader, särskilt inom onlinesegmentet. Här ligger USA åratal bakom Europa och kunskap om hur man skapar en robust onlinebettingprodukt har visat sig avgörande för framgångsrika delstater som New Jersey, som tillåter betting på internet.

Avslutningsvis berättar Anton Severin att mer än 80 procent av all betting i New Jersey sker online.

– I många fall handlar det om folk från New York City som korsar delstatsgränsen, plockar upp mobilen, placerar sina vad och sen kör hem igen, avslutar Anton Severin, Director of Research på American Gambing Association.

Mer USA-relaterad läsning:


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.


*** WikiBet.se – Fakta, frågor och svar om spel.

Dela den här artikeln:
Gå till Start