Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Betting på e-sport växer – Dota 2 och Fortnite två exempel

Spel på olika idrottsevenemang har länge varit spelbolagens ”bread and butter”, där fotboll i egenskap av världens största idrott också stått för majoriteten av alla spel lagda. Men nu seglar betting på e-sport upp som en bubblare i takt med det kraftigt växande intresset.

Kommer betting på e-sport att vara en betydande inkomstkälla för spelbolagen i framtiden eller kommer intresset att svalna?

Den frågan är det nog många speloperatörer som frågar sig. Och svaret, det är det nog ingen som vet.

Hur mycket spelas på e-sport idag?

Spelbolagen redovisar inte betting på e-sport separat från övriga idrottsevenemang, men det kan antas att omsättningen från just e-sport i Sverige för tillfället är begränsad – och samtidigt växande.

Vad man dock kan se är att trenden på den globala scenen, med kraftigt växande prissummor i olika turneringar för e-sport, och även rapporter om ökad omsättning på betting i samband med mästerskapen.

Analysföretaget Narus presenterade, i samarbete med företaget Eilers & Krejcik Gaming, 2018 en rapport där man uppskattar att betting på e-sport 2016 uppgick till 5,5 miljarder dollar globalt. Och siffran väntas stiga till 13 miljarder dollar under år 2020.

Dota 2 och Fortnite på uppgång

I Sverige står CS:GO och Call of Duty för den största delen av all betting.

Man kan dock se att det börjat dyka upp nischade informationssidor även för andra spel, såsom Dotabet.se, vilket är en indikation på att bettingintresset på e-sport även i Sverige.

Även jättehiten Fortnite, som i fjol hade över 200 miljoner registrerade spelare, har på den senaste tiden fått allt mer uppmärksamhet även inom spelbranschen. Marknaderna liknar spel på idrott, med odds på vinnare, topp 3 och över/under-spel, enligt BetFortnite.se.

Både fördelar och nackdelar för spelbolagen med betting på e-sport

Fördelarna med att erbjuda spel på e-sport är ganska klara för spelbolagen. E-sport är idag den snabbast växande sporten och det vore naivt att tro att ingen av alla hundratals miljoner människor som följer dessa evenemang skulle vara intresserade av spel och betting.

Det är också ett sätt för spelbolagen att fånga upp kommande generation spelare, med 90-talister och de som är födda på 00-talet i spetsen. Men här kommer också en av nackdelarna in.

E-sport är nog idag den sport som attraherar den yngsta målgruppen, vilket kan antas att målgruppen för e-sport idag, i större utsträckning än till exempel fotboll är:

  • Yngre eller till och med underåriga
  • Inte lika kapitalstarka som övriga målgrupper

Enligt den nya spellagen inte spelbolagen erbjuda spel till personer under 18 år. Och spelbolag som nischar sig mycket på e-sportbetting har dessutom ett stort ansvar att utbilda de nya spelarna i ansvarsfullt spelande.

Vilka spelbolag är bäst positionerade att ta en del av kakan?

De större speloperatörerna i Sverige erbjuder idag betting på olika e-sportevenemang, men det är ofta ett basutbud, sett ur en e-sportares ögon. Inte allt för sällan är oddsen undangömda någonstans på sajten, bland övriga ”mindre sporter”, som badminton, volleyboll och liknande idrotter.

Men faktum är att det har börjat komma upp spelbolag med huvudfokus på just e-sport, vilka då får ett försprång mot sina större kollegor.

Blickar vi tillbaka lite i tiden kan vi se hur både Mr Green och LeoVegas dök upp och fokuserade på mobilkasinoprodukten. Det var något som tog de större operatörerna lite på sängen och man lyckades därmed ta en marknadsandel av betydande mått. Något år senare var mobilkasinofokus standard.

Det är int allt för osannolikt att tro att operatörer som (redan) nu har fokus på e-sport har en stor möjlighet under de kommande åren. Men som alltid gäller det att spela spelet rätt…

Gå till Start