Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Medieinvesteringarna minskade med nästan 8 % i juni-juli – kvällspressen hårdast drabbad

Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade under sommarmånaderna juni och juli med totalt 7,8 procent, jämfört med samma period föregående år.

Flertalet mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under sommarmånaderna och tuffast hade kategorin dagspress kväll. Sommarens vinnare blev bio, online video, utomhus/trafikreklam och radio.

Totalt förmedlades under juni och juli drygt 1,7 miljarder kronor.

– Medieinvesteringarna backade något under juni och juli. Trots detta kan man inte definiera sommaren som svag, menar Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Han utvecklar:

– Noteringen för juni och juli är den näst högsta någonsin, endast sommaren 2018 har varit starkare. Årets siffror möter således rekordnivåer från föregående år, en sommar som präglades av höga investeringsnivåer kopplat till fotbolls-VM, berättar han.

[irp]

Tuffast för kvällspressen

En majoritet av mediekategorierna uppvisade röda siffror under juni och juli. Tuffast hade dagspress kväll, men även TV och en rad andra kanaler minskade mycket.

– Som väntat sjönk mediekategorin TV kraftig under sommaren, främst under juni, då kategorin under föregående år drevs av fotbolls-VM. Totalt har TV tappat medieinvesteringar under sommaren om 13,1 procent, motsvarande drygt 85 miljoner kronor, säger Joachim Forsell, vice vd IUM.

Den minskade spelreklamen kan vara en påverkande faktor på annonsvolymen, något norska mediekoncernen Schibsted vittnade om i sin halvårsrapport tidigare i år:

– Regleringen av spelbranschen i Sverige tidigare i år har förändrat spelreglerna. Detta har haft en betydande negativ inverkan på Aftonbladets annonsintäkter under andra kvartalet, berättade Raoul Grünthal.

Källa: Mediebyråbarometern
Gå till Start