Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Snabba uttag – den nya vägen till nya kunder för nätkasinon?

Dela den här artikeln:

Konkurrensen på den svenska spelmarknaden är som bekant hård och sätten att särskilja sig från sina konkurrenter har förändrats i och med den svenska spellagen. Innan licenssystemet trädde i kraft handlade mycket om vilket spelbolag som “skrek högst”, men nu krävs istället ett annat fokus på produktutveckling och användarvänlighet.

Det som tidigare var ett vanligt drag från nätkasinon var bonusarna. Att hitta på nya och fler bonusar, (eller annorlunda) att kunna “trumfa” konkurrenterna med var ett populärt sätt att försöka sticka ut från mängden.

Men bonuserbjudanden är som bekant inte tillåtet mer än en (1) gång. Kapitel 14 paragraf 9 i Spellagen anger tydligt:

“En licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus.”

En konsekvens av licenssystemet är att fokus har flyttats från spelbolagets perspektiv till spelarnas. Istället för att trycka ut reklam och budskap måste operatörerna lyssna mer på spelarna, för att hålla dem nöjda och ha en chans att ha dem kvar som kunder.

Vad vill svenska spelare ha?

Varje år sammanställer Spelinspektionen undersökningen Allmänheten om spel, där bland annat frågan “Vad är viktigast för dig när du spelar?” ställs. Kollar man på bonusar eller erbjudanden så är det bara 2 procent av spelarna som anger det som viktigt, enligt den senaste undersökningen.

Tittar vi närmare på vad svenska spelare vill ha och tycker är viktigt så är snabba utbetalningar ett av kriterierna på listan. Många spelare är rimligtvis trötta på att spelbolag kan ta lång tid på sig att betala ut vinster, vilket ibland kan ta upp till 72 timmar.

Att sätta in pengar och börja spela tar oftast inte mer än 5 minuter, men när man vunnit så tar det genast betydligt längre tid.

Det finns förstås fler kriterier som spelarna tycker är viktiga. Bland annat att man spelar hos en kontrollerad och trygg verksamhet med svensk spellicens och att det givetvis ska vara underhållande och spännande att spela.

Trenderna: Utökat utbud, nya kampanjer och borttagna omsättningskrav

När nu bonusar inte är det som spelbolagen kommunicerar som främsta argument dyker det helt enkelt upp fler egenskaper som spelbolagen framhåller.

Förutom ett stort utbud så är design, mobilvänlighet och kundsupport något som flera spelbolag använder som argument. Videoslots kallar sig till exempel för “världens största kasino”.

En annan lösning vi sett under året är att nya spelare kan vara med och delar på en viss summa pengar. Noaccountcasino har till exempel haft en kampanj där nya spelare fått dela på en miljon kronor (men förstås givet att man följer kampanjens regler och villkor).

Omsättningskrav är för övrigt något som allt fler spelbolag i år har valt att ta bort. Skälet är sannolikt att man sett att det snarare håller spelare borta än att det lockar nya spelare. Playojo, som erbjuder “omsättningsfria spins”, kan nämnas som ett exempel.

Snabba uttag och den svenska spellagen – inte helt okomplicerat

Att erbjuda snabba uttag är som sagt ett sätt för spelbolag att positionera sig gentemot sina konkurrenter. Men det som i många fall är viktigt för spelarna är dock inte självklart det som spelbolagen jobbar mest. Just snabba uttag och spelansvar, genom riskbedömning av kunder, kan ses som något som hänger ihop.

Spelbolaget Ninja Casino blev av med sin licens tidigare i år, bland annat för att Spelinspektionen funnit brister i riskbedömning av spelare. Myndigheten menar att spelbolaget bedömde alla spelare som “lågriskkunder”, oavsett insatser eller hur de spelade.

En annan sak som även det hänger ihop med insättning och uttag är penningtvätt och finansiering av terrorism, vilket den nya spellagen ämnar bekämpa. En av metoderna för att få koll på just sådant är att varje spelare är kontrollerad och legitimerad, samt att utbetalningar inte sker till personer som anses vara i den riskzonen eller miljön.

Snabba uttag som sker okontrollerat till “vem som helst” är med andra ord inte något som spellagen tillåter, vilket är en av anledningarna till att utbetalningar från spelbolag tar längre tid än insättningar. Även om 72 timmar kanske får anses vara i överkant.

Att lyssna in vad kunderna vill ha kommer vara faktorer som särskiljer långsiktigt framgångsrika spelbolag på licensmarknaden. Och det här gäller både i termer av nya produkter och tekniska lösningar, men kanske framförallt i konsumentskydd och att upprätthålla en fungerande omsorgsplikt.


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.


*** WikiBet.se – Fakta, frågor och svar om spel.

Dela den här artikeln:
Gå till Start