Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Minskad volym spelreklam ställer nya krav på mediehusen

När norska mediekoncernen Schibsted i dagarna rapporterade sitt resultat för årets första halvår visade det sig att minskad volym spelreklam slår mot resultatet. Även Everysport Media Group noterar ett annat behov från spelbolagen – där fokus flyttats från volym till innehållsproduktion.

För Schibsteds del ökade de digitala prenumerationsintäkterna under kvartalet med 22 procent, vilket både Aftonbladet och Svenska Dagbladet har varit starkt bidragande till.

– Svenska Dagbladet utvecklas positivt under kvartalet, vilket är drivet huvudsakligen av stigande användarintäkter, samt det faktum att SvD är mindre beroende av spelannonsering, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal i samband med rapporten.

Han poängterar dock att annonsmarknaden i Sverige har varit utmanande under framförallt det andra kvartalet.

– Regleringen av spelbranschen i Sverige tidigare i år har förändrat spelreglerna. Detta har haft en betydande negativ inverkan på Aftonbladets annonsintäkter under andra kvartalet, berättar Raoul Grünthal.

Utdrag från Schibsteds kvartalsrapport:

”Aftonbladet revenues were down 14 percent in SEK compared to Q2 last year (-15% in NOK). Online revenues decreased 14 percent in SEK in Q2, mainly due to digital advertising, driven by lower activity from the online gaming industry. Print revenues were down 15 percent in SEK in the quarter.”

[irp]

Spelreklam: ESMG ser större fokus på innehållsproduktion

Ett av de, jämfört med Schibsted, mindre mediehusen som märkt av effekterna av det nya licenssystemet är Everysport Media Group (ESMG). Bolaget är svenskt och står på två ben: Content och Media.

I innehållsdelen är ESMG leverantör av resultatdata, speltips och sportnyheter. Kunder är allt från spelbolag till svenska mediehus, idrottsförbund och slutkonsumenter.

– I Sverige har vi sett en förändring i annonsintäkter från spelbolag. Här har volymen minskat något, men ersatts av intäkter för contentproduktion och annan relationsbyggande marknadsföring, beskriver Hannes Andersson, vd för ESMG, i bolagets kvartalsrapport.

Han fortsätter:

– Det [minskad annonsvolym och mer fokus på contentproduktion] är en utveckling vi tror kommer fortsätta även under hösten. När efterfrågan av högkvalitativt innehåll ökar fortsätter ESMG vara en nyckelpartner för licensierade speloperatörer på den svenska marknaden.

Enligt bolaget interagerar två miljoner besökare varje vecka med deras produktportfölj inom Media. Ledande digitala sajter är SvenskaFans, EliteProspects, FotbollDirekt, HockeySverige, Travtjänsten och Sporttjänsten.

[irp]

Utredning om spelannonsering – presenteras 1 oktober 2020

I april presenterade civilminister Ardalan Shekarabi en ny utredning om spelreklamens vara eller icke vara, där både omfattning och utformning ses över.

– Mitt budskap är enkelt: Situationen med spelreklam är inte hållbar. Vi måste kraftigt begränsa spelreklamen. Bolagen fick en möjlighet att agera och komma tillbaka med en självreglering, men vår bedömning är att den här självregleringen inte räcker, sa Ardalan Shekarabi till Kulturnyheterna.

I utredningens uppdrag ingår bland annat att överväga:

  • om särskild måttfullhet bör gälla, på samma sätt som för alkoholreklam
  • om vissa inslag i spelreklam bör begränsas, t.ex. om bonusar, jackpottar och gratisspel
  • ytterligare informationskrav (t.ex. om sannolikhet att vinna)
  • om särskilda begränsningar bör gälla för farligare spel
  • hur omfattningen av reklam kan begränsas, t.ex. gällande reklam under livesändningar av sport
  • konsekvenser av ett totalt eller partiellt förbud av spelreklam

Uppdraget ska redovisas senast den 1 oktober 2020.

Gå till Start