Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Folkspel lanserar ny reklamfilm – vill visa hur föreningslivet påverkar människor

Föreningslivet bidrar till folkhälsan, ökar integrationen och förbättrar sammanhållningen. Det menar Folkspel som lyfter fram de svenska idrottsföreningarnas vardag i sin nya reklamfilm.

Folkspel, föreningslivets egna spelbolag, står bakom Bingolotto och Sverigelotten, och överskottet går oavkortat till föreningslivet.

Nu lanseras företagets nya reklamfilm, som bland annat ska rulla i TV4 under sommaren.

– Just nu pågår intensiva diskussioner om den nya spellagen och spelbolagens efterlevnad av den. Vi på Folkspel tycker att detta är bra. Med vår reklam vill vi en gång för alla visa att vi inte är ett spelbolag som alla andra, säger Henrik Lindroth som är marknadschef på Folkspel.

Han fortsätter:

– Att bidra till det goda i samhället är inte en del av vår verksamhet, det är hela vår verksamhet. Allt överskott från Folkspel går direkt tillbaka till det svenska föreningslivet, och det är vi stolta över.

[irp]

Vill visa hur föreningslivet påverkar människor

Reklamfilmen har tagits fram i samarbete med Storyfire, som tidigare i år även producerat Folkspels filmserier ”Eldsjälar” och ”Stjärnmötet”.

– Vi tycker att filmen visar på bredden av hur föreningslivet faktiskt påverkar människor genom att till exempel bidra till folkhälsa, sammanhållning, lagkänsla, integration och kamratskap. Folkspel bidrar till samhället och till svenskt föreningsliv. Det är det som skiljer dom från andra spelbolag, säger Kay Höök som är COO på Storyfire.

Under 2018 delade Folkspel ut 177 miljoner kronor till mer än 9 000 föreningar runt om i landet.

Gå till Start