LeoVegas har beviljats en spellicens i Spanien och kommer lansera den spanska sajten inom kort. Spellicensen gäller både onlinekasino och sportspel.
LeoVegas expansionsstrategi är, enligt bolaget, att gå in i reglerade marknader eller marknader som står inför en reglering.
Idag har LeoVegas spellicenser på Malta (EU), i Storbritannien, Danmark, Italien, Sverige, Irland, tyska delstaten Schleswig Holstein och nu även i Spanien.
– Vi välkomnar Spanien som vår 7:e lokalt reglerade marknad. Med LeoVegas position som ”King of Casino” går vi nu in i Spanien med ambitionen att ta den mobila positionen men också att erbjuda den främsta spelupplevelsen, säger Gustaf Hagman, Group CEO.
[irp]
Spelmarknaden online i Spanien omsätter ca 1 miljard euro
Den spanska marknaden för spel online beräknas enligt H2 Gaming Capital uppgå till cirka 1 miljard euro 2019 jämfört med den svenska marknaden som beräknas uppgå till ungefär 1,4 miljarder euro.
– Spanien har en stark underliggande onlinetillväxt med över 20% per år. Den spanska licensen är ett viktigt steg i vår fortsatta expansion, bland annat inom andra spansktalande länder där vi redan gjort testlanseringar i Peru och Chile, berättar Gustaf Hagman.
Bolaget meddelar att marknadsföringen, i samband med lanseringen, kommer att öka gradvis.
[irp]
13 procent av spelandet sker online
Idag är omkring 13 % av allt spel i Spanien online, jämfört med 50 % i Sverige.
Den spanska onlinemarknaden har enligt LeoVegas en stark tillväxt, då spelandet går mer och mer online. De senaste siffrorna från den spanska spelmyndigheten visar att kasinosegmentet online i Q1 2019 växte med 20 procent, jämfört med samma period föregående år.
Onlinekasinosegmentet står för cirka 35 procent av den totala onlinemarknaden i landet.