📰 Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Patrik Hofbauer om utredningen gällande spelreklamens framtid: “Ett steg i helt rätt riktning”

Civilminister Ardalan Shekarabi har idag aviserat ett tillägg till den pågående spelmarknadsutredningen med uppdraget att begränsa spelreklam. Svenska Spel har sedan länge förordat restriktiva regler för marknadsföring av högriskspel som nätkasino, meddelar spelbolaget i ett pressmeddelande.

– Det är glädjande att civilministern har hörsammat Svenska Spels hållning i denna fråga, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef för Svenska Spel.

Svenska Spel meddelar att de, som ett statlig ägt spelbolag, vill vara vara “ett föredöme för branschen” – och har sedan tidigare fattat beslut om att stoppa all köpt marknadsföring för sitt nätkasino.

[irp]

Patrik Hofbauer: “Ett steg i helt rätt riktning”

Beslutet att inte köpa marknadsföring för sitt nätkasino grundades, enligt Svenska Spel, dels på den allmänna debatten om spelreklam, dels på nya uppgifter från Folkhälsomyndigheten om vilka spel som medför högst risk för spelproblem.

– Ända sedan licensutredningen tillsattes har Svenska Spel förordat riskklassificering av spel och att de mest riskfyllda spelen ska ha restriktiva ramar och regler för marknadsföring. Dagens besked är ett steg i helt rätt riktning, avslutar Patrik Hofbauer.

Läs också: Svenska Spel värvar från Unibet och ATG

Gå till Start