Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Tre spelchefer uppmanar: ”Upphör med all dold säljfrämjande marknadsföring”

Tre av de större onlinelicensbolagens spelchefer, Henrik Tjärnström (vd Kindred), Pontus Lindwall (vd Betsson) och Gustaf Hagman (vd LeoVegas), skriver på DI Debatt att civilminister Ardalan Shekarabi bör se över reklamen från statens egna spelbolag inom Svenska Spel-koncernen.

I sitt debattinlägg lyfter man bland annat fram Triss-skrapet i TV4, samt flertalet andra spelinslag och -sändningar.

– I grunden är det legitimt att få marknadsföra lagliga och reglerade produkter, däribland spelprodukter. Spel är emellertid inte vilken tjänst som helst, varför måttfullhet ska råda vid marknadsföring.

– Men är det måttfullt när regeringens eget spelbolag så till den grad ökar investeringarna i spelreklam? Denna fråga blir särskilt relevant mot bakgrund av att staten, på kommersiella grunder, har tilldelat sitt eget spelbolag monopol inom några av de mest populära spelsegmenten, däribland Triss och Keno, resonerar de tre spelcheferna.

[irp]

Uppmaningen: ”Ta ägaransvar”

– Volymen spelreklam måste ned, och med den aggressiva och accelererande utvecklingen från regeringens eget spelbolag måste civilministern ta sitt ägaransvar, skriver debattörerna.

Man hänvisar i avslutningen till tre uppmaningar:

  • Upphör med spelreklam för produkter där det saknas konkurrens.
  • Upphör med all dold säljfrämjande marknadsföring som till exempel Triss-skrapet i morgonsoffan och dragning av turspel på bästa sändningstid.
  • Riskklassificera spelare, inte spelprodukter. Det finns inga ofarliga spelprodukter. En riskklassificering av alla spelare förutsätter att inga spel får ske anonymt, och inga betalningar får ske med kontanter. Alla spelare ska registreras, monitoreras och riskklassificeras så att skyddsåtgärder kan sättas in vid minsta tecken på spelproblem.

Hela debattinlägget finns att läsa här: Sluta med Triss-skrapet i morgonsoffan

Gå till Start