Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Coolbet får tillskott av kapital – lanserar inom kort i Chile

Coolbet, som har svensk spellicens sedan januari 2019, har i dagarna fått ett tillskott i form av 80 miljoner kronor i nytt kapital. Investeringarna kommer huvudsakligen att användas till produktutveckling och för att expandera till nya marknader.

Nyemissionen möjliggjordes huvudsakligen av 53 nya investerare som bidrog med 56 procent av totalbeloppet. Övrigt kapital kom från 50 tidigare investerare, varav anställda på Coolbet bidrog med 3 %. Det innebär att bolagets egen personal nu står för 32 % av ägandeskapet.

Coolbet värderas nu till nära 865 miljoner kronor – en betydande ökning från den förra emissionen i maj 2018 när bolaget tog in 42 miljoner vilket ledde till en värdering på 444 miljoner.

Bland de största investerarna hittar vi Jonas Cederholm, vd för Game Lounge och Morten Klein, styrelseordförande för Cherry.

Lästips: Cherry köptes nyligen ut från den svenska börsen

Coolbet har en egenutvecklad plattform

Morten Klein har varit en betydande investerare redan från starten i 2016. Klein har även 14.6 % innehav i just Cherry som idag har ett marknadsvärde på över 1,3 miljarder kronor.

Han anser att bolagets utveckling i värde har följt förväntningarna:

– Vi räknar med att den positiva utvecklingen kommer att fortsätta. Bolaget har en egenutvecklad plattform som är ensam i sitt slag. Vi tror att Coolbet kommer att lyckas med sitt B2B-projekt, och det – i kombination med en fortsatt god tillväxt av nya kunder – kommer bidra till en värdeökning för aktieägarna, säger Morten Klein.

[irp]

Lanserar i Chile inom kort 

Coolbets grundare Jan Svendsen är ett välkänt namn i spelindustrin som grundare av NordicBet och Triobet (nu en del av Betsafe). Det totala marknadsvärdet för ovan nämnda bolag översteg vid försäljningen en miljard kronor.

– Här på Coolbet har vi den bästa oddsprodukten och marknadens bästa oddssättare. Vi har mottagits väl på existerande marknader vilket har gett oss självförtroende att fortsätta växa.

– Vi har inlett arbetet med att ta fram en B2B-lösning som ger oss möjligheten att lansera nya varumärken, och vi har beslutat att expandera till nya marknader under 2019. Näst på tur står Chile, där Coolbet slår upp portarna inom bara några veckor, avslutar Jan Svendsen.

Gå till Start