Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Sifo: Spelbolagen har ökat sina reklamköp

Dela den här artikeln:

Spelbolagen har ökat sina reklamköp sedan den nya spelregleringen trädde i kraft, enligt en sammanställning från Sifo som Dagens Media publicerat.

Under januari månad uppgick spelbolagens reklaminvesteringar till 677 miljoner kronor, vilket är en ökning med 38 procent. Kindred, med varumärken som Unibet och Maria Casino, köpte mest enligt Sifos siffror. Spelkoncernen investerade drygt 110 miljoner kronor.

Även Svenska Spel har ökat sina reklamköp.

– Svenska Spel har tagit i från tårna och ökat sina investeringar med hela 260 procent, vilket motsvarar runt 75 miljoner kronor, beskriver Dagens Media.

Andra bolag som ökat reklamköpen mycket jämfört med jämförelseperioden är LeoVegas (64 miljoner, +243%) och ATG (44 miljoner (+72%).

Topp-5 största reklaminvesteringarna (brutto) i januari*:

• Kindred Group / 112 miljoner / +72 %
• Cherry / 81 miljoner / -20 %
• Svenska Spel / 75 miljoner / +260 %
• LeoVegas / 64 miljoner kronor / +243 %
• ATG / 44 miljoner kronor / +72 %


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.


*** WikiBet.se – Fakta, frågor och svar om spel.

Dela den här artikeln:
Gå till Start