Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Nätkasino: “Vi i branschen måste också ta vårt eget ansvar”

Dela den här artikeln:

Enligt en Sifo-undersökning kring svenska spelares syn på nätkasino visar det sig att mer än 75 procent av svenska nätkasinospelare någon gång känt sig lurade av kasinobolagen.

Undersökningen har genomförts på uppdrag av spelbolaget PlayOJO, som från 1 januari 2019 har svensk spellicens.

Sammanställningen visar att mer än hälften (53 procent) av spelarna helt eller till viss del anser att nätkasinon har otydliga regler och villkor.

“Måste vara tydligt vilka regler som gäller”

Enligt svaren väljer 21 procent främst att spela på nätkasinon som slopat omsättningskrav på bonusar.

– Den nya spellagen gäller från första januari 2019 för att ge ett bättre konsumentskydd åt svenska spelare, men vi i branschen måste också ta vårt eget ansvar i att försäkra att konsumenter förstår hur tjänsterna de använder fungerar, säger Peter Bennett, Head of Brand Marketing på PlayOJO.

– Därför måste det vara tydligt vilka regler som gäller för att konsumenterna ska slippa obehagliga överraskningar som exempelvis omsättningskrav på de pengar man satt in.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos slumpmässigt rekryterade webbpanel och totalt 4 095 personer i åldern 18–44 år deltog. Av dessa uppgav 522 respondenter att de någon gång spelar på ett nätkasino under de senaste 12 månaderna. Insamlingsperioden var 16–26 november.

Läs också: Svenskarnas spelvanor 2018


***  Följ med i spelbranschen genom att prenumerera på The Gambler Magazines nyhetsbrev


*** Boktips: Hållbar sponsring – en handbok för dig som vill ha fler sponsorer.

Dela den här artikeln:
Gå till Start