Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Flera spelbolag bland Sveriges största annonsörer 2018

Av de 20 största annonsörerna i Sverige återfinns sex stycken spelbolag, rapporterar Dagens Media.

Procter & Gamble får se sig nedpetad från andraplatsen över Sveriges största annonsörer. Istället är det Kindred Group som går in som den annonsörer som investerat näst mest i Sverige, enligt Sifos bruttosiffror.

För 2017 placerades Kindred som nionde största annonsör.

– Intressant är också att även andra spelbolag har klättrat på listan. Varken Snabbare eller Global Gaming Malta kvalade in på listan föregående år men återfinns nu på plats 16 och 17, rapporterar Dagens Media.

– Snabbare investerade förra året omkring 357 miljoner medan Global Gaming Malta investerade 348 miljoner kronor.

Av de 20 största annonsörerna är sex nu spelbolag. Vinter-OS, herrfotbolls-VM samt positionering inför den nya spellagstiftningen kan vara några skäl till spelbolagens ökade reklaminvesteringar.

[irp]

Lista: De största annonsörerna 2018

1. (1) Ica / 1,06 miljarder
2. (9) Kindred Group / 985 miljoner
3. (2) Procter & Gamble / 678 miljoner
4. (3) Coop / 666 miljoner
5. (5) Mio / 643 miljoner
6. (7) Svenska spel / 562 miljoner
7. (4) Elgiganten / 513 miljoner
8. (20) Telia / 458 miljoner
9. (16) Volvo / 402 miljoner
10. (10) Glaxosmithkline / 384 miljoner
11. (6) Arla / 376 miljoner
12. (11) Willys / 375 miljoner
13. (14) Ikea / 374 miljoner
14. (17) Tre / 365 miljoner
15. (8) Volkswagen / 363 miljoner
16. (Ny i toppen) Snabbare / 357 miljoner
17. (Ny i toppen) Global gaming Malta / 348 miljoner
18. (15) Hallon / 335 miljoner
19. ATG / 327 miljoner
20. (19) Leovegas 322 miljoner

Gå till Start