Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Spelinspektionen: En handfull spelbolag brister i kontrollen

När den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet lanserade Spelinspektionen samtidigt Spelpaus.se, ett centralt självavstängningsregister. En vecka efter lansering har 10 000 personer stängt av sig.

Spelpaus innebär att alla som vill har möjlighet att på en enda plats stänga av sig från spel hos samtliga spelbolag som innehar svensk licens.

En vecka efter lanseringen kan myndigheten konstatera att 10 000 personer anmält sig på Spelpaus.se. Majoriteten har valt att stänga av sig tills vidare.

– Spelmissbruk är ett utbrett samhällsproblem, så det är positivt att så många hittar den nya tjänsten och använder den som ett verktyg för att avhålla sig från spel och slippa riktad reklam från spelbolagen, säger Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims.

[irp]

Systemet välkomnas av många

Det finns flera orsaker till den stora tillströmningen till Spelpaus.se, exempelvis påverkar engagemanget från personer som är öppna med sitt spelberoende.

– Vi kan se, inte minst i sociala medier, att dessa personer välkomnar Spelpaus.se och driver på för att de som har problem eller befinner sig i riskzonen ska spärra sig från spel, fortsätter Anders Sims.

Spel som omfattas av Spelpaus är nätkasino, vadhållning, värdeautomater (Vegas), datorsimulerat automatspel, bingo och lotterier online samt Casino Cosmopol. Avstängning gäller även spelombud/butik och travbana.

Det går att stänga av sig på 1, 3, 6 månader eller tills vidare.

[irp]

En handfull spelbolag brister i kontrollen

Ett krav för att spelbolagen i Sverige ska få använda sin licens är att de är anslutna till Spelpaus.se. Alla bolag måste kolla av mot registret innan de låter sina kunder spela.

Under den första veckan har myndigheten upptäckt brister på det här området. Det handlar om licensinnehavare som inte har en aktiv anslutning gentemot Spelpaus.se. Det betyder i sin tur att avstängda spelare har kunnat spela hos dessa bolag.

– Vi har de senaste dagarna undersökt vad det beror på och har konstaterat att allt ser ut att fungera bra hos Spelinspektionen. Men av någon anledning finns det en handfull spelbolag som inte lever upp till de krav som ställs i lagen, säger Anders Sims.

[irp]

Två av bolagen som fått skrivelser

Enligt iGamingBusiness har Spelinspektionen varit i kontakt med Genesis Global Ltd och AG Communications Ltd, en del av Aspire Global.

I skrivelsen uppmanas licensaktörerna att snabbt inkomma med en förklaring till varför avstängda kunder har kunnat spela hos dem. Myndigheten påtalar också att bristerna är att betrakta som allvarliga. Åtgärder kommer att vidtas ”om problemet inte blir löst inom kort”.

Spelbolagen har fått till fredag 10 januari på sig att inkomma med en förklaring och handlingsplan, enligt iGamingBusiness.

Gå till Start