Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

Italien förbjuder spelreklam

I augusti 2018 tog parlamentet i Italien beslut om att förbjuda reklam för spelbolag. Lagstiftningen trädde i kraft den 1 januari.

Trots att Italiens största sportligor är emot förbudet av spelreklam förbjuder lagstiftningen alla spelrelaterade annonser utom de som främjar statens lotteri.

Förbudet omfattar alla kanaler, inklusive sportevenemang. Detta innebär allt från TV och radio, tidningar och tidskrifter, samt onlineannonsering och sociala medier.

Syftet med den nya lagen sägs vara att få bukt på spelmissbruket i landet.

[irp]

”En social nödsituation”

Enligt en statlig undersökning är ungefär 1,3 miljoner av Italiens befolkning spelberoende, enligt bland andra Aftonbladet och Metro.

– Spelberoendet är en social nödsituation som måste hanteras omedelbart, har vice premiärministern Luigi Di Maio sagt till italienska The Local tidigare.

Den nya lagen innehåller ett undantag för befintliga avtal avseende spelannonsering, som kan fortsätta fram till och med 1 juli 2019. Omkring hälften av de italienska Serie A-klubbarna sponsras i dagsläget av spelbolag.

De aktörer som bryter mot den nya lagen kommer att få böter. Bötesbeloppet är upp till 50 000 Euro, för varje enskilt brott.

Läs också: Offside slutar med spelreklam – sätter #spelstopp

Gå till Start