Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

ahaWorld lämnar in ansökan om svensk spellicens för nätkasino och bingo

Spelbolaget ahaWorld har lämnat in ansökan om spellicens för att bedriva ”Kommersiellt Internetspel (Kasino och Bingo)”. ahaWorld har redan sedan tidigare ansökt om licens för nätkasinospel genom sin plattform och spelleverantör.

Erik Ahlberg tillträdde som vd för ahaWorld i mars i år och kommer närmast från Jackpotjoy där han verkade som Commercial Project Manager, Global CMO. Han var även Director Business Development för koncernens flaggskeppsprodukt VeraJohn.com de senaste fem åren.

– Ansökningsprocessen har varit relativt okomplicerad och vi har fått bra stöd från Lotteriinspektionen avseende de frågor vi har haft, säger vd Erik Ahlberg.

Han fortsätter:

– Det som egentligen tar tid är den dokumentation som skall samlas in för huvudmän bakom ägarbolag där personer har varit verksamma i andra länder någon gång under de senaste fem åren. Man kan bara konstatera att det fungerar olika bra i olika länder såväl i Europa som i andra världsdelar. Det är inget förvånande och vi har bedrivit licensierad spelverksamhet i mer än 10 år.

[irp]

”Ett konstruerat och stereotypt sätt att kommunicera”

Menar att spelbolag med spellicens i Sverige kommer ändra kommunikationen.

– Den svenska marknaden är fortsatt mycket viktig för oss även om vi ser en betydande tillväxt på andra marknader. Vi ser fram emot en verksamhet där vi kan kommunicera och träffa våra spelare på ett mer relevant sätt där de själva tycker det passar.

Han fortsätter:

– Idag är ju spelbolagen begränsade till ett fåtal marknadskanaler vilket resulterat i ett konstruerat och stereotypt sätt att kommunicera. Tror inte det finns många som tycker att reklamen från spelbolag ligger på en rimlig nivå idag, avslutar Erik Ahlberg.

Gå till Start