Nyheter om spel och spelbranschen sedan 2012

ATG växer produkterbjudandet – ska erbjuda livekasino

ATG har tecknat avtal med Evolution Gaming om att erbjuda spel i livekasino. Produkterbjudandet kan gälla från 1 januari 2019, i samband med att den nya spellagen träder i kraft.

ATG har vision om att blir Nordens största spelbolag och har flera gånger nämnt planerna för sin expansion. Bolaget vill växa med fler spelprodukter och på nya marknader (i nya länder).

– Vi vet att av en spelad hundralapp så lägger våra kunder i dagsläget 24 kronor på ATG:s produkter och resterande 76 kronor på andra spelprodukter. För vår del innebär den nya licensmarknaden att vi kommer att släppa vårt monopol på spel på hästar, men också att vi får möjlighet att utveckla helt nya produkter och ta upp kampen om de 76 kronorna. Det är bra, skrev Hase Skarplöth i den senaste årsredovisningens vd-ord.

I slutet av fjolåret meddelade ATG att man tecknat ett villkorat förvärvsavtal med den danska spelbolagskoncernen Ecosys. Ecosys har produkter som Bet25.dk (sportsbetting), Rød25.dk (kasino), casinogo.dk (mobilkasino) och Café Bet25 (spelcafé).

[irp]

Internationellt bolag med svenska rötter

Evolution Gaming ser fram mot det nya samarbetet.

– Som ett internationellt bolag med svenska rötter är Evolution mycket glada att få inleda samarbetet med ATG. I samband med att Sverige förbereder sig inför den nya spellagstiftningen, säger Martin Carlesund, vd för Evolution Gaming.

Han fortsätter:

– Vi har hjälpt kunder att dra nytta av att vara först på marknaden i många andra omreglerade jurisdiktioner. Vi står väl positionerade och förberedda att leverera motsvarande fördelar till operatörer på den nya svenska marknaden.

[irp]

Väckt reaktioner

I sociala medier har det under måndagen ställts frågor om ATG nu bytt inriktning i sitt produktutbud och spelansvar. Detta då man i intervjuer och debatter tryckt på att inte erbjuda så kallade ”röda spel”.

I en intervju med Sportbladet, från november 2014, sade Hasse Skarplöth att kasino att det de röda spelen inte är något för den som vill vara framgångsrik på spelmarknaden.

– Vi vill inte erbjuda spel på röda produkter. Med röda produkter menar jag kasinospel, bingo på internet, och Vegas-maskiner. De produkterna är förknippade med alldeles för mycket spelproblem och vi tror inte på att ska man vara framgångsrik de kommande tio åren ska man inte hålla på med sådana produkter. Vi vill specialisera oss på sportspel, lotter och nummerspel.

[irp]

Bestämt sig för att aldrig skapa röda spel

I samband med årsredovisningen för 2015 tydliggjorde spelbolaget sin syn på klassificeringen, då man lanserat spel på virtuell racing (VR).

– VR har försetts med extra spelansvarsverktyg såsom en ”spelpaus”-knapp som vid ett tryck gör att det inte går att spela på 48 timmar. När kunden börjar sitt spelande måste hen sätta dels en tidsperiod på 1-4 timmar, överskrids perioden får man en timmes spelstopp, och dels ett maxbelopp per spel, beskrev ATG.

Man fortsatte:

– Vi kan, med hjälp av verktyget GamGard och ett gediget spelansvarstänk, förse spelprodukter med olika sociala skyddsåtgärder, minimera riskerna och förändra färgen till gul eller ännu hellre grön, säger Håkan Hedqvist (ansvarig för spelansvar), och vi har bestämt oss för att aldrig skapa röda spel.

Nyligen valde ATG att utveckla sina spelansvarsverktyg ytterligare, tillsammans med Sustainable Interaction.

Gå till Start